PdF:Bi2BP_ZZBL Zákl. zoologie bezobratlých - Informace o předmětu
Bi2BP_ZZBL Základy zoologie bezobratlých
Pedagogická fakultajaro 2004
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_ZZBL/01: St 8:30–9:15 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/02: St 9:20–10:05 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/03: St 17:10–17:55 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/04: St 18:00–18:45 laboratoř 81, R. Vlk - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cíl výuky a programový cíl: Studenti si prohloubí základní znalosti o fylogenetických vztazích, bionomii, etologii, ekologii a rozšíření modelových druhů bezobratlých živočichů. Zvládnou poznávání nejdůležitějších zástupců naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla. Získané globální znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii. Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin.Vědní, činnostní a axiologický potenciál: Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, zařadit je do systému, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
- Osnova
- 1. Prvoci (Protozoa): pozorování živých prvoků ze senného nálevu, barvení trepky velké (Paramecium caudatum) 2. Žahavci (Cnidaria): fototaktizmus nezmara hnědého, reakce nezmara na podráždění, přijímání potravy nezmarem 3. Ploštěnci (Platyhelminthes): pozorování živých ploštěnek potočních - reakce ploštěnek na světlo, vystřelování rhabditů, regenerace 4. Hlístice (Nematoda): mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pitva škrkavky prasečí 5. Měkkýši (Mollusca) I - plži (Gastropoda): morfologie ulity hlemýždě zahradního, přijímání potravy u suchozemských plžů, přijímání potravy u vodních plžů, pohyb plžů, pitva hlemýždě zahradního, příprava trvalého preparátu jazykové pásky hlemýždě 6. Měkkýši (Mollusca) II - mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): morfologická stavba lastury, chemická stavba lastury mlžů, dýchání škeble rybničné, pitva škeble rybničné (slávky jedlé) 7. Kroužkovci (Annelida): pozorování stavby těla žížaly obecné, fototaxe žížaly, pitva žížaly, pozorování štětinek u vodních máloštětinatců (nitěnka obecná) 8. Členovci (Arthropoda) I - klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, sběr pavouků, chov křižáka, pozorování vnější stavby těla pavouka 9. Korýši (Crustacea) I - nižší korýši (Entomostraca): pozorování hrotnatky obecné (Daphnia pulex) v akváriu - fototaxe, pozorování hrotnatky pod mikroskopem, příjem potravy u hrotnatky, účinek jedu na srdeční činnost hrotnatky 10. Korýši (Crustacea) II - rakovci (Malacostraca): preparace a příprava trvalého preparátu končetin bleššivce potočního, pitva raka říčního (krevety červené), poznávání hlavních zástupců desetinožců 11. Stonožkovci (Myriapoda): rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda) - stonožek (Chilopoda) a mnohonožek (Diplopoda) 12. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) I - Hemimetabola: preparace švába obecného - pozorování vnější stavby těla, rozlišení dvou základních řádů rovnokřídlého hmyzu, preparace škvora - pozorování vnější stavby a sexuálního dimorfismu, poznávání hlavních zástupců hemimetabolního hmyzu 13. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) II - Holometabola: preparace včely medonosné - pozorování vnější stavby těla, rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel, pozorování stavby jednotlivých typů hmyzích křídel, poznávání hlavních zástupců holometabolního hmyzu 14. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)
- Literatura
- BUCHAR, Jan. Práce ze zoologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 257 s. ISBN 80-7066-711-7. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2004/Bi2BP_ZZBL