PdF:Bi2BP_ZZBL Zákl. zoologie bezobratlých - Informace o předmětu
Bi2BP_ZZBL Základy zoologie bezobratlých
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_ZZBL/01: Út 12:05–13:45 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/02: St 13:00–14:40 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/03: St 14:50–16:30 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/04: Čt 14:50–16:30 laboratoř 81, R. Vlk - Předpoklady
- Bi2BP_ZOZP Základy obecné zoologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: (1) porozumět a vysvětlit základní znalosti o fylogenetických vztazích, bionomii, etologii, ekologii a rozšíření modelových druhů bezobratlých živočichů; (2) poznat nejdůležitějších zástupců naší fauny a (3) orientovat se v morfologii a anatomii jejich těl; (4) spojit si získané znalosti o této části živočišné říše se znalostmi získanými v obecné zoologii; (5) použít informace k tomu, aby jako učitelé byli příkladem, který budou žáci následovat, živočichy musí nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
V laboratorních cvičeních se studenti prakticky seznámí s vybranými zástupci základních taxonomických jednotek. Většinou jde o studium vnější stavby a o pitvu modelového živočicha ve dvojici (pod vedením vyučujícího).
Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin. Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.
Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, zařadit je do systému, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody. - Osnova
- 1. Nálevníci (Ciliophora): pozorování živých prvoků ze senného nálevu, barvení trepky velké
- 2. Žahavci (Cnidaria): fototaktizmus nezmara hnědého, reakce nezmara na podráždění, přijímání potravy nezmarem
- 3. Ploštěnci (Platyhelminthes): pozorování živých ploštěnek potočních – reakce ploštěnek na světlo, vystřelování rhabditů, regenerace
- 4. Hlístice (Nematoda): mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pitva škrkavky prasečí
- 5. Měkkýši (Mollusca) 1 – pži (Gastropoda): morfologie ulity hlemýždě zahradního, přijímání potravy u suchozemských plžů, přijímání potravy u vodních plžů, pohyb plžů, pitva hlemýždě zahradního, příprava trvalého preparátu jazykové pásky hlemýždě
- 6. Měkkýši (Mollusca) 2 – mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): morfologická stavba lastury mlžů, chemická stavba lastury mlžů; pitva slávky jedlé (ústřice jedlé), pitva olihně obecné
- 7. Kroužkovci (Annelida): pozorování stavby těla žížaly obecné, fototaxe žížaly, pitva žížaly, pozorování štětinek u vodních máloštětinatců (nitěnka obecná)
- 8. Členovci (Arthropoda) 1 – klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, sběr pavouků, chov křižáka, pozorování vnější stavby těla pavouka
- 9. Korýši (Crustacea) 1: pozorování hrotnatky obecné v akváriu – fototaxe, pozorování hrotnatky pod mikroskopem, příjem potravy u hrotnatky, účinek jedu na srdeční činnost hrotnatky, pozorování buchanky obecné pod mikroskopem
- 10. Korýši (Crustacea) 2: preparace a příprava trvalého preparátu končetin a pitva raka signálního, poznávání hlavních zástupců desetinožců
- 11. Hmyz: preparace švába obecného (chrousta obecného) – pozorování vnější stavby těla, a sexuálního dimorfismu, preparace včely medonosné (sršně obecné) – pozorování vnější stavby těla, poznávání hlavních zástupců hemimetabolního a holometabolního hmyzu
- 12. Ostnokožci (Echinodermata): seznámení s morfologií hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)
- Literatura
- KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
- FOX, R. S. & BARNES, R.D. (2004). Invertebrate zoology: a functional evolutionary approach. Edited by Edward E. Ruppert. 7th ed. Belmont, CA: Thomson-Brooks/Cole, 963 pp.
- HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 439 s. ISBN 9788020015693. info
- WALLACE, Robert L. a Walter Kingsley TAYLOR. Invertebrate zoology : a laboratory manual. 6th ed. San Francisco, Calif.: Pearson, 2003, x, 356. ISBN 0130429376. info
- Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
- ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
- BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info
- Výukové metody
- Laboratorní cvičení - většinou jde o pitvu modelového živočicha (viz osnovu výše) ve dvojici (pod vedením vyučujícího).
- Metody hodnocení
- Podmínkou k udělení zápočtu jsou (1.) aktivní účast studenta ve cvičení (docházka) a (2.) zpracování sady protokolů. Tento výstup ze cvičení musí být kompletní. Nezbytnou součástí sady protokolů jsou pracovní listy a barevné tabule umístěné vyučujícím do složky "Studijní materiály" k předmětu v IS MU.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/Bi2BP_ZZBL