PdF:SV4BP_HPgP Historie pedagogiky (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_HPgP Historie pedagogiky (přednáška)
Pedagogická fakultajaro 2004
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Čt 10:15–11:50 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: NOW(SV4BP_HPgS) - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
- Osnova
- Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
- Literatura
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2004/SV4BP_HPgP