PdF:SV4BP_HPgP Dějiny soc.pedagogiky (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_HPgP Dějiny sociální pedagogiky (přednáška)
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- St 14:20–15:05 učebna 7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do tematiky filozoficko výchovných problémů vystupujících v průřezu dějin, jejich vliv na myšlení a výchovné koncepce pedagogů se zdůrazněním podmíněnosti historicko společenskému kontextu doby. Řazení jednotlivých autorů a jejich pedagogických koncepcí je uspořádáno chronologicky. Základní linii studia tvoří analýza názorů a odkazu sociálně pedagogických myslitelů, vytvoření vlastního pohledu studentů na probírané sociálně pedagogické koncepce a jejich reflexe v kontextu současné sociálně - edukační problematiky. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin - zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa - reflektovat a interpretovat problémová sociální témata - vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin výchovy - zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin
- Osnova
- 1. Historicko - sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku: charakteristika výchovy v klasickém období – (Athény, Sparta), sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Myšlenky a díla představitelů výchovy (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté). 2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy – Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos). 3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého. 4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost. 5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů, působení lidových kazatelů, Jan Hus, Martin Luther, Filip Melanchton, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti). 6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (Vittorino da Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský). 7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon. 8. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. 9. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke) 10. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). 11. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta, herbartismus. 12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky. Myšlenky a činnost následujících pedagogů: Stanislav Vrána, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup, Otakar Kádner).
- Literatura
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006, 374 s. ISBN 8071858196. info
- Řecký člověk a jeho svět. Edited by Jean-Pierre Vernant, Translated by Lucie Fialková. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2005, 268 s. ISBN 8070217316. info
- RHEINHEIMER, Martin. Chudáci, žebráci a vaganti : lidé na okraji společnosti, 1450-1850. Translated by Vladimír Marek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003, 187 s. ISBN 8070215798. info
- VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 633 s. ISBN 8023880047. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 637 s. ISBN 8023880039. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 592 s. ISBN 8023874527. info
- KUČERA, Zdeněk a Vladimír ŠTVERÁK. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999, 491 s. ISBN 8071846260. info
- CACH, Josef. Počátky nových škol v českých zemích. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999, 124 s. ISBN 8071942197. info
- Výukové metody
- Přednášky.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní Podmínka k připuštění ke zkoušce: absolvování testu znalostí na moodlince (75 % úspěšnost).
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1133
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/SV4BP_HPgP