SV4BP_ZSP2 Introduction to Special Education 2 - Teaching the Physically Impaired

Faculty of Education
Spring 2004
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Thu 14:35–16:15 učebna 51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Metodiky. didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (jedlička, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední) 4. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (IPPP, SPC, PPP, SVP) 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice) 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění) 9. Epileptický syndrom 10. Specifika práce s chronicky nemocnými 11. Klasifikace pohybových vad 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie) 14. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO, vliv na psychický vývoj 15. Infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy) 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba 21. Specifika práce s tělesně postiženými 22. LMD , charakteristika, vliv na psychický vývoj 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení 24. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy 25. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory)
Literature
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects of physical disabled education). Brno: Paido, 1999, 135 pp. ISBN 80-85931-69-9. info
  • KÁBELE, František. Somatopedie :učebnice speciální pedagogiky tělesně a zdravotně postižené mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 242 s. ISBN 80-7066-533-5. info
Assessment methods (in Czech)
- aktivní účast - vypracování práce na dané téma - připouštěcí test ke zkoušce - ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Povinně zapisují studenti se specializací SP.
Information on course enrolment limitations: Zapisují studenti s profilací specializace spec. ped.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Autumn 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2004/SV4BP_ZSP2