PdF:CJ2BP_JPCj Praktická cvičení z ČJ - Informace o předmětu
CJ2BP_JPCj Praktická cvičení ze současné češtiny
Pedagogická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Út 7:40–9:15 učebna 11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na jazykovědné disciplíny Úvod do studia českého jazyka a Fonetika a fonologie českého jazyka a je určen zájemcům o hlubší poznání systému současného českého jazyka. V prvních seminářích se předpokládá prohlubování znalostí o grafické, zvukové a morfologické struktuře jazyka, získaných na základní a střední škole a vysvětlení místa konkrétních jazykových jevů v jazykovém systému. Následovat bude diskuse o nejčastějších nedostatcích v pravopisné a gramatické rovině textů a o metodách jejich odstraňování. Zájemci se mohou hlouběji seznámit s jazykovými jevy probíranými v předmětu Morfologie českého jazyka.
- Osnova
- 1. Jazyk, jazykový systém. Jazykové roviny, jazykovědné disciplíny. 2. Grafická stránka současné češtiny. Nejzávažnější proměny grafické stránky češtiny dříve a v současnosti. 3. Vztah grafické a zvukové stránky češtiny, jeho vývoj. Podstata uzlových jevů současného českého pravopisu, jejich manifestace v konkrétních textech. 4. Pravopisná analýza textu. Pravopisná korektura textu. Schopnost vysvětlit pravopisné jevy a odstranění nejčastějších chyb. Příčiny nejčastějších pravopisných chyb. 5. Uzlové jevy v morfologickém systému současné češtiny. Podstata obtížných morfologických jevů jako důsledek jazykového vývoje. 6. Souvislost pravopisné a morfologické stránky textu. Obtížné jevy morfologického pravopisu. Příčiny nejčastějších chyb, možnosti jejich opravy. 7. Nejčastější problémy pravopisné a morfologické roviny jazyka a jejich zvládnutí ve škole. Nejčastější chyby ve veřejných psaných textech.
- Literatura
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla, Helena STRAKOVÁ a František KALANDRA. Cvičení z českého jazyka. Pravopis. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 73 s. ISBN 80-210-2999-4. info
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2005/CJ2BP_JPCj