CJ2BP_JPCj Praktická cvičení ze současné češtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2BP_JPCj/01: St 13:25–15:05 učebna 62, J. Tušková
Předpoklady
Předpokládá se znalost Pravidel českého pravopisu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu, který navazuje na jazykovědné disciplíny Úvod do studia českého jazyka a Fonetika a fonologie českého jazyka,získá student hlubší poznání systému současného českého jazyka. Student si prohloubí znalostí o grafické, zvukové a morfologické struktuře jazyka. Student dokáže vysvětlit místa konkrétních jazykových jevů v jazykovém systému. Student dokáže odhalit nedostatky v pravopisné a gramatické rovině textů. Zájemci se mohou hlouběji seznámit s jazykovými jevy probíranými v předmětu Morfologie českého jazyka.
Osnova
  • 1. Jazyk, jazykový systém. Jazykové roviny, jazykovědné disciplíny. 2. Grafická stránka současné češtiny. Nejzávažnější proměny grafické stránky češtiny dříve a v současnosti. 3. Vztah grafické a zvukové stránky češtiny, jeho vývoj. Podstata uzlových jevů současného českého pravopisu, jejich manifestace v konkrétních textech. 4. Pravopisná analýza textu. Pravopisná korektura textu. Schopnost vysvětlit pravopisné jevy a odstranění nejčastějších chyb. Příčiny nejčastějších pravopisných chyb. 5. Uzlové jevy v morfologickém systému současné češtiny. Podstata obtížných morfologických jevů jako důsledek jazykového vývoje. 6. Souvislost pravopisné a morfologické stránky textu. Obtížné jevy morfologického pravopisu. Příčiny nejčastějších chyb, možnosti jejich opravy. 7. Nejčastější problémy pravopisné a morfologické roviny jazyka a jejich zvládnutí ve škole. Nejčastější chyby ve veřejných psaných textech.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla, Helena STRAKOVÁ a František KALANDRA. Cvičení z českého jazyka. Pravopis. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 73 s. ISBN 80-210-2999-4. info
Výukové metody
Analýza textu, identifikace vybraných jevů v textu, problémová metoda, řízený rozhovor.Předpokládá se pravidelná domácí příprava.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je napsání 4 testů obsahujících pravopisná cvičení - 80 jevů, a 20 otázek - teoretickou část podle témat v osnově alespoň na 70%.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz
Studijní literatura se bude aktualizovat každý rok. Hauser, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. 48 s. ISBN 80-210-2557-3. Hauser, Přemysl - Kneselová, Helena - Minářová, Eva - Klímová, Květoslava - Ondrášková, Karla - Kolářová, Ivana. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno : Nová škola, 2001. 108 s. ISBN 80-7289-032-8. Kneselová, Helena - Klímová, Květoslava. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. 70 s. ISBN 80-210-2540-9. Ondrášková, Karla - Straková, Helena - Kalandra, František. Cvičení z českého jazyka. Pravopis. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2002. 73 s. ISBN 80-210-2999-4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.