SZ9BP_DHR Deskové a jiné společenské hry

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem tohoto netradičního předmětu je alternativní využití volného času, rozvoj logického myšlení a kombinačních schopností. V dnešní době i deskové hry působí jako velmi účinná forma prevence kriminality dětí a mladistvích, jako protidrogová prevence a hlavně rozšíření pestrosti nabízených aktivit. V rámci tohoto semináře bude naším cílem seznámení se s co největším počtem, ať už moderních či velmi starých, her, osvojení si pravidel a probrání základů strategií. Z klasických stolních her vzešly i dnešní počítačové logické a strategické hry (někdy i naopak), na principu deskových her vznikají etapové táborové hry apod. Právě nástup počítačových her, které mají na rozdíl od těch klasických deskových nejrůznější negativní vlivy na hráče (závislost, elektromagnetické záření, zhoršení zraku) na krátký čas rozvoj deskových her vytlačil. Dnes dochází k obrovskému rozmachu deskových her a poptávka stále roste. Na trhu jsou sice poměrně drahé, ale herně dokonalé příběhy, vznikají kluby deskových her. Využívání stolních her má především důležitý sociální důsledek. Rodina se nad hrou jednou za čas sejde u jednoho stolu, mladí lidé spolu komunikují přímo u hry, ne po síti nebo přes mobilní telefon. Deskové hry jsou tedy důležitou alternativou využití volného času, které podporuje logické myšlení, rozvoj slovní zásoby, taktiku, práci v týmu i asertivitu a v neposlední řadě pomáhají sociálnímu vývoji jedince.
Osnova
  • Cílem bude věnovat se nejen hrám v současnosti populárním, ale těm, které se hráli v předcházejících stoletích. Pokusíme se v rámci semináře využít potenciál her k rozvoji nových metod výuky v různých předmětech. V rámci semináře bude navštěva klubu deskových her. Čas bude věnován i tvorbě her nových.
Metody hodnocení
Podminkou pro udělení zápočtu je: - min 80%účast, - seminární práce - využití hry ve výuce v závislosti na aprobaci studenta - metodický výstup vybrané hry
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.