PdF:SC4BK_PPX Pedagogická praxe - Informace o předmětu
SC4BK_PPX Pedagogická praxe
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/0/30. 30 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Předpoklady
- pro studenty bakalářského komb. studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Sociální pedagogika se jako vědecká disciplína neobejde bez úzké vazby na oblast praxe, která výraznou měrou přispívá k přesnému vymezení oboru. Lze snad konstatovat, že si v našich podmínkách tento nepochybně společensky významný obor dotváří odborné teritorium, v němž se budou její absolventi profesně realizovat. Oblast pedagogických praxí nebo spíše odborných stáží nabízí poměrně širokou škálu různých činností a aktivit, které prověřují odbornou vybavenost sociálních pedagogů garantovanou povětšinou vysokoškolskými pracovišti. Pedagogická praxe zahrnuje individuální praxi, kterou mohou studenti absolvovat podle vlastního výběru, buď z oblasti sociální práce, multikulturní výchovy, volného času, mimoškolní výchovy atd. Studenti si zvolí podle zařízení, cílem je představit studentům, budoucím sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostí, rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti sociální komunikace, animace programových činností a aktivit, vedení a organizace volnočasových aktivit; nabídnout budoucím sociálním pedagogům praxi v oblasti sociální práce Studenti si vyzkouší své možnosti a schopnosti v oblasti pedagogiky volného času, v oblasti sociální práce v různých rovinách; studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se mohou věnovat různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, mohou se věnovat klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Součástí jsou písemné záznamy o praxi, zahrnující reflexi praxe a deník praxe
- Osnova
- Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů.Úkolem praxe je:Ř představit studentů, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostíŘ rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času a sociální práceŘ představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas a sociální práciK této praxi se nabízí široká škála zařízení, institucí a široké spektrum různých volnočasových, mimoškolních i školních aktivit:Internátní domovy pro mládežDětské domovyDomy sociální péčeŠkolní družiny, školyRůzné typy poraden určené dětem nebo např. zaměřené ženy a dívky v tísniCentra sociální prevenceCentra pro rodinu a sociální péčiCentra volného času pro dětí a mládež, pro dospělé vedené různými organizacemi, zřizované státem apod. Speciální školyDiagnostické ústavyDomovy pro matky s dětmiKrizová centraNadace Podané ruceAzylové domyPřistěhovalecké táboryMateřská centraCentra ekologické výchovyDomovy seniorůCharitní zařízení, Český červený kříž, katolická Charita atd.Různé stacionářePedagogicko-psychologické poradnyRůzná kulturní a společenská centra a podobné typy zařízení, institucí, nadací atd., ve kterých lze pracovat s dětmi, mládeží i dospělými lidmi
- Metody hodnocení
- Pedagogická praxe zahrnuje individuální praxi, což znamená, že studenti si vyberou zařízení, instituci nebo organizaci, kde budou v průběhu nejméně 30 hodin sbírat poznatky a určité zkušenosti, které budou podrobně zaznamenávat do deníku praxe. Podrobné záznamy musí obsahovat charakteristiku zařízení, pracovní náplň, zaznamenávání jednotlivých činností, popřípadě kasuistiky, metody sociální práce, metody her a hrových činností atd. Deník pedagogické praxe(10 a více stran)Obsahuje charakteristiku a filozofii instituce, záznam jednotlivých dnů, popřípadě aktivit, činností, kterými se student zabývá v rámci praxe, součástí textu jsou podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe.Součástí bude stručné hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe.Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy atd.Konečná podoba deníku praxe záleží na tvořivosti a aktivitě studentů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/SC4BK_PPX