SC4BK_PPX Pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
30 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
pro studenty bakalářského komb. studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe studentům umožňuje zvolit si oblast, která souvisí s tématem jejich bakalářské práce a případného výzkumného šetření, které je její součástí. Studenti si vyzkouší své možnosti a schopnosti v oblasti pedagogiky volného času, v oblasti sociální práce v různých rovinách; studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se mohou věnovat různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, mohou se věnovat klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Důležitou součástí jsou písemné záznamy o praxi, zahrnující reflexi praxe a deník praxe.
Osnova
  • Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů.Úkolem praxe je:Ř představit studentů, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostíŘ rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času a sociální práceŘ představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas a sociální práciK této praxi se nabízí široká škála zařízení, institucí a široké spektrum různých volnočasových, mimoškolních i školních aktivit:Internátní domovy pro mládežDětské domovyDomy sociální péčeŠkolní družiny, školyRůzné typy poraden určené dětem nebo např. zaměřené ženy a dívky v tísniCentra sociální prevenceCentra pro rodinu a sociální péčiCentra volného času pro dětí a mládež, pro dospělé vedené různými organizacemi, zřizované státem apod. Speciální školyDiagnostické ústavyDomovy pro matky s dětmiKrizová centraNadace Podané ruceAzylové domyPřistěhovalecké táboryMateřská centraCentra ekologické výchovyDomovy seniorůCharitní zařízení, Český červený kříž, katolická Charita atd.Různé stacionářePedagogicko-psychologické poradnyRůzná kulturní a společenská centra a podobné typy zařízení, institucí, nadací atd., ve kterých lze pracovat s dětmi, mládeží i dospělými lidmi
Metody hodnocení
Pedagogická praxe zahrnuje individuální praxi, což znamená, že studenti si vyberou zařízení, instituci nebo organizaci, kde budou v průběhu nejméně 30 hodin sbírat poznatky a určité zkušenosti, které budou podrobně zaznamenávat do deníku praxe. Podrobné záznamy musí obsahovat charakteristiku zařízení, pracovní náplň, zaznamenávání jednotlivých činností, popřípadě kasuistiky, metody sociální práce, metody her a hrových činností atd. Deník pedagogické praxe(10 a více stran)Obsahuje charakteristiku a filozofii instituce, záznam jednotlivých dnů, popřípadě aktivit, činností, kterými se student zabývá v rámci praxe, součástí textu jsou podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe.Součástí bude stručné hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe.Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy atd.Konečná podoba deníku praxe záleží na tvořivosti a aktivitě studentů.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.