ZS1BK_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/6. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (přednášející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné zakončení 4. semestru IVZ je úspěšné absolvování všech tří předcházejících částí IVZ. Náplní posledního semestru jsou základy vědy o životním prostředí. Na závěr 4. semestru vykonají všichni studenti písemnou zkoušku z látky za celé dva roky studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Integrovaný vědní základ IV je zakončením čtyřsemestrového kurzu základních přírodovědných a historických znalostí, které potřebuje každý budoucí učitel na I. stupni pro svou pedagogickou práci. V posledním, tj. 4. semestru by měli posluchači získat základní znalosti z environmentalistiky, která by měla být organickým zakončením celého kurzu. Podobně jako tomu bylo v předcházejících semestrech, podílí se na výuce v posledním semestru opět několik učitelů, zejména z přírodovědných kateder. Na konci 4. semestru studenti vykonají zkoušku z celého IVZ (Písemný test). Doplňkem zkoušky je samostatná práce s ekologickou tématikou -minimálně 2 strany tištěného textu. Práce musí obsahovat úvodní motivační část, vlastní text a závěr s vlastními myšlenkami, případně návrhy na řešení.
Osnova
  • Požadavky ke zkoušce z IVZ: Geografie: -Stavba a stáří Země, srovnání s ostatními planetami, pohyby litosférických desek. - Sluneční energie a její změny v atmosféře, skleníkový efekt, ozonosféra. - Rozdělení tepla na Zemi, roční období, šířková pásovitost, výšková stupňovitost. - Krajinná sféra Země: základní přírodní a společenské složky a jejich charakteristika. Historie: Literatura:České dějiny pro SŠ Čapka,F.: Vlastivěda Chemie: Regionální ekologie a chemie Rysy strategické, regionální a lokální ekologie Postavení učitele v procesu ekologického myšlení a chování Polutatnty, struktura, toxicita, prevence Zdroje intoxikací. Půda, voda, vzduch. Odpady. Polutanty. Praktická autoekologie z pohledu chemie Chemické prvky v lidském těle. Zdravý životní styl. Literatura: Preston Gralla: Jak pracuje životní prostředí. UNIS, Brno 1995 Benešová, Satrapová: Odmaturuj z chemie, Brno 2003 Vacík a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN 1995 http://www.ped.muni.cz/wchem/studijni_materialy/hana_cidlova/prehled%20predmetu.htm Fyzika: - Stručné dějiny Vesmíru a Sluneční soustavy - Základní přírodní zákony - Nejvýznamnější technické a přírodovědné objevy - Pojem energie, jednotky, druhy a přeměny energie, zdroje obnovitelné a neobnovitelné. Alternativní zdroje v ČR. (vše v rozsahu přednášek). Literatura: Grygar,J.: Vesmír jaký je, Praha 1997. Sejdeme se v nekonečnu, Praha1980. Okna Vesmíru dokořán, Praha 1990, aj. Svoboda a kol.: Přehled středoškolské fyziky, Praha 1996 (pouze orientačně). Poznámka: Náročnost odborných informací nepřekračuje rámec střední školy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.