PdF:ZS1BP_LILT Interpretace lit. textů - Informace o předmětu
ZS1BP_LILT Interpretace literárních textů
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_LILT/01: Út 15:30–16:15 učebna 11
ZS1BP_LILT/02: Čt 11:05–11:50 učebna 10
ZS1BP_LILT/03: Út 16:20–17:05 učebna 54
ZS1BP_LILT/04: Út 13:45–14:30 učebna 54
ZS1BP_LILT/05: Čt 12:50–13:35 učebna 54
ZS1BP_LILT/06: Čt 12:00–12:45 učebna 54 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na interpretaci jako stěžejní metodu práce s uměleckými texty. Na teoretický výklad - interpretace literárněvědná a literárněvýchovná, vztahy mezi nimi - navazují praktické ukázky komplexních i parciálních (literárněvýchovných) interpretačních postupů s texty různých žánrů literatury pro děti a mládež. Důraz je kladen na samostatné interpretační myšlení podpořené znalostí literárněteoretické terminologie, na problémovu a komunikační podstatu interpretace. (Zvládnutí komplexních interpretačních postupů je předpokladem pro další práci s uměleckým textem v didaktice literární výchovy.)
- Osnova
- 1. Pojem interpretace v historických i aktuálních souvislostech. 2. Interpretace literárněvědná a literárněvýchovná (postupy komplexní a parciální). 3. Pojetí interpretace ve vztahu ke struktuře textu - celek textu a jeho prvky, vztahy, funkce. 3. Specifičnost interpretačních postupů, jedinečnost uměleckých textů. 4. Komplexní interpretační postupy při práci s prozaickými žánry (pohádka lidová a autorská, příběhová próza, pověst, bajka,próza s přírodní tematikou,dobrodružná próza) 5. Komplexní interpretační postupy při práci s poezií (lyrika, epika). 6. Interpretace a kritické myšlení.
- Literatura
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení: Seminární práce (písemná interpretační analýza prozaického a básnického textu), znalost základní sekundární literatury a aktivní účast ve výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/ZS1BP_LILT