PdF:ZS1BP_LILT Interpreting Lit. Texts - Course Information
ZS1BP_LILT Interpreting Literary Texts
Faculty of EducationSpring 2006
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová - Timetable of Seminar Groups
- ZS1BP_LILT/01: Tue 15:30–16:15 učebna 11
ZS1BP_LILT/02: Thu 11:05–11:50 učebna 10
ZS1BP_LILT/03: Tue 16:20–17:05 učebna 54
ZS1BP_LILT/04: Tue 13:45–14:30 učebna 54
ZS1BP_LILT/05: Thu 12:50–13:35 učebna 54
ZS1BP_LILT/06: Thu 12:00–12:45 učebna 54 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS4)
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět se zaměřuje na interpretaci jako stěžejní metodu práce s uměleckými texty. Na teoretický výklad - interpretace literárněvědná a literárněvýchovná, vztahy mezi nimi - navazují praktické ukázky komplexních i parciálních (literárněvýchovných) interpretačních postupů s texty různých žánrů literatury pro děti a mládež. Důraz je kladen na samostatné interpretační myšlení podpořené znalostí literárněteoretické terminologie, na problémovu a komunikační podstatu interpretace. (Zvládnutí komplexních interpretačních postupů je předpokladem pro další práci s uměleckým textem v didaktice literární výchovy.)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pojem interpretace v historických i aktuálních souvislostech. 2. Interpretace literárněvědná a literárněvýchovná (postupy komplexní a parciální). 3. Pojetí interpretace ve vztahu ke struktuře textu - celek textu a jeho prvky, vztahy, funkce. 3. Specifičnost interpretačních postupů, jedinečnost uměleckých textů. 4. Komplexní interpretační postupy při práci s prozaickými žánry (pohádka lidová a autorská, příběhová próza, pověst, bajka,próza s přírodní tematikou,dobrodružná próza) 5. Komplexní interpretační postupy při práci s poezií (lyrika, epika). 6. Interpretace a kritické myšlení.
- Literature
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení: Seminární práce (písemná interpretační analýza prozaického a básnického textu), znalost základní sekundární literatury a aktivní účast ve výuce.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/ZS1BP_LILT