ARTKC_VYVp Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/20. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce každého terapeuta i vychovatele se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů duševního vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik duševního dění v jednotlivých vývojových etapách. Předmětem ontogenetické psychologie je tedy nejen popis kvalit racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale i analýza dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postižení obvyklých adaptačních potíží, poruch a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení.
Osnova
  • 1. Činitelé vývoje a obecné zákony dynamiky vývojových změn. Periodizace vývoje. (vnitřní a vnější činitelé vývoje, vývojová stadia, dynamika subjekt-objektové interakce, interakční teorie, psychické ekvilibrium a humanistická koncepce vývoje, obecné principy vývojových změn) 2. Vývojové změny psychiky v raném dětství. Psychické projevy novorozence, kojence a batolete (Základní charakteristika, vývoj orientace, prožívání, interakce s prostředím, projevy nepřizpůsobenosti, výchovné obtíže a vývojové úkoly) 3. Charakteristika duševních změn v průběhu předškolního věku (celková charakteristika, úroveň pozn. procesů, prožívání a řízení, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost) 4. Kvality duševních procesů a rozvoj osobnosti v dětství a prepubertě. Charakteristika rozumově-poznávacích funkcí v dětství (charakteristické změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení) 5. Změny imaginativně-emotivních složek osobnosti v průběhu dětství a prepuberty (faktory utváření sebepojetí, emocionalita a mravní vědomí, motivace, volní procesy a zájmy) 6. Interakce dítěte s vnějšími podmínkami (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů rodiny, školy i mimoškolních aktivit na duševní vývoj a jeho optimalizaci. Dopad obvyklých výchovných stylů.) 7. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepuberte (projevy adaptačních potíží v dětství a prepubertě, organicky podmíněné dysfunkce, neurotické příznaky v dětství a prepubertě. Principy optimalizace výchovného působení.) 8. Charakteristické znaky puberty a adolescence (vymezení vývojových úkolů a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci) Změny racionálně-kognitivních procesů v průběhu dospívání (ůroveň vnímání, pozornosti, paměti, myšlení a tvořivosti v pubertě a adolescenci) 9. Proces rozvoje a charakteristika kvalit jednotlivých imaginativně-emotivních funkcí v dospívání (emoce, hodnoty, charakter, Jáství a jeho složky, vývojové úkoly, volní procesy, plánovitost) 1O. Faktory subjekt-objektové interakce a zvláštnosti dynamiky přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám (rodina, partnerské vztahy, škola, volba povolání, činnosti realizované ve volném čase) 11. Adaptacní potíže, duševní poruchy a nemoci dospívajících (dynamika frustrace, faktory frustrační tolerance, druhy maladaptace, přehled duševních nemocí, jejich příčiny a charakteristiky) 12. Zásady účinného jednání s dospívajícímu a aspekty dospělosti (psychologické aspekty výchovných přístupů, principy optimálního působení, teorie normality)
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 105 s. ISBN 80-7315-016-6. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
  • KON, Igor‘ Semenovič. Kapitoly z psychologie dospívání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
Metody hodnocení
Přednáška Skupinový test - popř. možno dohodnout individuální ústní zkoušku
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014.