PdF:ARTKC_VYVp Vývojová psychologie - Informace o předmětu
ARTKC_VYVp Vývojová psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/20. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Arteterapie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Práce každého terapeuta i vychovatele se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů duševního vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik duševního dění v jednotlivých vývojových etapách. Předmětem ontogenetické psychologie je tedy nejen popis kvalit racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale i analýza dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postižení obvyklých adaptačních potíží, poruch a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení.
- Osnova
- 1. Činitelé vývoje a obecné zákony dynamiky vývojových změn. Periodizace vývoje. (vnitřní a vnější činitelé vývoje, vývojová stadia, dynamika subjekt-objektové interakce, interakční teorie, psychické ekvilibrium a humanistická koncepce vývoje, obecné principy vývojových změn) 2. Vývojové změny psychiky v raném dětství. Psychické projevy novorozence, kojence a batolete (Základní charakteristika, vývoj orientace, prožívání, interakce s prostředím, projevy nepřizpůsobenosti, výchovné obtíže a vývojové úkoly) 3. Charakteristika duševních změn v průběhu předškolního věku (celková charakteristika, úroveň pozn. procesů, prožívání a řízení, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost) 4. Kvality duševních procesů a rozvoj osobnosti v dětství a prepubertě. Charakteristika rozumově-poznávacích funkcí v dětství (charakteristické změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení) 5. Změny imaginativně-emotivních složek osobnosti v průběhu dětství a prepuberty (faktory utváření sebepojetí, emocionalita a mravní vědomí, motivace, volní procesy a zájmy) 6. Interakce dítěte s vnějšími podmínkami (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů rodiny, školy i mimoškolních aktivit na duševní vývoj a jeho optimalizaci. Dopad obvyklých výchovných stylů.) 7. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepuberte (projevy adaptačních potíží v dětství a prepubertě, organicky podmíněné dysfunkce, neurotické příznaky v dětství a prepubertě. Principy optimalizace výchovného působení.) 8. Charakteristické znaky puberty a adolescence (vymezení vývojových úkolů a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci) Změny racionálně-kognitivních procesů v průběhu dospívání (ůroveň vnímání, pozornosti, paměti, myšlení a tvořivosti v pubertě a adolescenci) 9. Proces rozvoje a charakteristika kvalit jednotlivých imaginativně-emotivních funkcí v dospívání (emoce, hodnoty, charakter, Jáství a jeho složky, vývojové úkoly, volní procesy, plánovitost) 1O. Faktory subjekt-objektové interakce a zvláštnosti dynamiky přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám (rodina, partnerské vztahy, škola, volba povolání, činnosti realizované ve volném čase) 11. Adaptacní potíže, duševní poruchy a nemoci dospívajících (dynamika frustrace, faktory frustrační tolerance, druhy maladaptace, přehled duševních nemocí, jejich příčiny a charakteristiky) 12. Zásady účinného jednání s dospívajícímu a aspekty dospělosti (psychologické aspekty výchovných přístupů, principy optimálního působení, teorie normality)
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 105 s. ISBN 80-7315-016-6. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
- KON, Igor‘ Semenovič. Kapitoly z psychologie dospívání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Přednáška Skupinový test - popř. možno dohodnout individuální ústní zkoušku
- Informace učitele
- http://www.cackon.net/docent
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/ARTKC_VYVp