NJ2MP_2DID Didaktika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ2MP_2DID/01: Po 10:40–12:20 učebna 63
NJ2MP_2DID/02: Po 13:25–15:05 učebna 63
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení základních vědomostí v oblasti teoretických východisek didaktiky cizích jazyků a jejích pomocných věd a jejich aplikace do vyučovací praxe, rozvoj dovednosti plánování, přípravy, následné analýzy a reflexe vyučovací jednotky vytváření kladného postoje k učitelské profesi. Těžiště předmětu tvoří rozšíření lingvodidaktické kompetence při nácviku a rozvoji kombinovaných jazykových prostředků. Das Ziel des Faches ist die Vertiefung der Kenntnisse im Bereich der theoretischen Gundlagen der Fremdsprachendidaktik und der verwandten Disziplinen und Wissenschaften. Die Kenntnisse werden in Bezug auf ihre Anwendung in der Unterrichtspraxis besprochen und reflektiert. Die Hauptthemen des Seminars sind die Prinzipien und Möglichkeiten der Entwicklung einzelner Teilkompetenzen.
Osnova
  • 1. jazykové prostředky vymezení pojmu / Teilkompetenzen, Begriffsbestimmung 2. slovní zásoba (metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Wortschatzarbeit (Methoden und Arbeitsformen, Lernstrategien, Übungstypologie) 3. mluvnice(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Grammatik, Methoden und Arbeitsformen, Strategien, kreative Übungstypologie und ihre Anwendung. 4. fonetika(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Phonetik und ihre Gegenstandsbereiche, methodische Prinzipien, Übungen und Unterrichtsmittel 5. pravopis(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)Rechtschreibung und ihr Stellenwert, Methoden und Formen der Übung, Übungsproduktion.
Literatura
  • Die Rhythmuslokomotive : Ausspracheübungen für Kinder. Edited by Ernst Endt - Ursula Hirschfeld. München: Goethe-Institut, 1995, 102 stran. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 s. ISBN 3-468-49679-6. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • MÜLLER, Bernd-Dietrich. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Berlin: Langenscheidt, 1994, 119 s. ISBN 3468496729. info
  • MULLER, Bruno. Rechtschreibschulung. Wien: Leitner, 1964, 159 s. info
Metody hodnocení
ukončení předmětu v podobě zápočtu. Pro absolvování předmětu je zapotřebí vypracování dílčích seminárních písemných úkolů: - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování správné výslovnosti - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování gramatiky - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování slovní zásoby - základní principy a konkrétní aktivity pro výuku němčiny u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami Tyto práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a umístěny do e-learningového prostředí (kurz Didaktika 2). Studenti se mohou tímto způsobem blíže seznámit s pracemi celé seminární skupiny, mají možnost se vyjádřit a rozvinout diskusi pomocí internetu. Vyučujícímu je poskytnuta možnost kontroly a individuální komunikace.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.