PsMK_NEPS Neuropsychology

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Neuropsychologie je psychologická disciplína, která studuje vztah mozku a chování a integruje do psychologie poznatky z neurologie, neurofyziologie, a to z oblasti diagnostiky i terapie. Studium vyžaduje zopakování základních informací z neurofyziologie a neuroanatomie a současně přehled některých základních koncepcí „bytí a vědomí“ z dějin filozofie. Neuropsychologie umožňuje hlubší a speciálnější pochopení všech základních psychologických kategorií od vědomí, přes poznávací procesy, emoce a motivaci až k některým problémům psychologie osobnosti. Neuropsychologie umožňuje poznání takových psychologických problémů jako je lateralita, specifické vývojové poruchy učení, sy. ADHD/ADD nebo některé poruchy řeči (např. afázie). Znalost neuropsychologie je základem při rehabilitaci v rámci speciální pedagogiky a poradenské i klinické psychologie
Syllabus (in Czech)
  • Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
Literature
  • KOUKOLÍK, František. Lidský mozek : funkční systémy, normy a poruchy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 359 s. ISBN 80-7178-379-X. info
  • PREISS, Marek. Klinická neuropsychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 406 s. ISBN 8071694436. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/PsMK_NEPS