PdF:Bi2BP_DPRB Determination of Lower Plants - Course Information
Bi2BP_DPRB Determination of invertebrates
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Robert Vlk, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Biology (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Cíl výuky: Studenti si prohloubí základní taxonomické znalosti spojené se znalostmi fylogenetických vztahů, základní znalosti o bionomii, ekologii a rozšíření vybraných skupin bezobratlých živočichů. Ve cvičeních studenti zvládnou determinaci nejdůležitějších zástupců naší fauny až do úrovně druhu, přičemž se důvěrně seznámí s morfologií jejich těl a s determinačními znaky. Vědní, činnostní a axiologický potenciál: Důraz je kladen na znalost těch skupin bezobratlých živočichů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je pomocí odborného klíče, umět je žákům ukázat pod mikroskopem s důrazem na morfologické determinační znaky. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen co nejlépe determinovat, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze. Zvláštní důraz je z pochopitelných důvodů kladen na hmyz a na chráněné a ohrožené druhy.
- Syllabus
- 1. Ulity plžů (mořští, sladkovodní, suchozemští) 2. Lastury mlžů (mořští, sladkovodní) 3. Trvalé mikroskopické preparáty drobných členovců 4. Pavoukovci (zejména determinace našich druhů pavouků a sekáčů) 5. Korýši (zejména determinace našich druhů lupenonožců, stejnonožců, různonožců a desetinožců) 6. Vážky a šídla 7. Kobylky a saranče 8. Švábi a strašilky 9. Ploštice (kněžice, vroubenky apod.) 10. Střevlíkovití brouci 11. Listorozí brouci (roháči, chrobáci, vrubounovití) 12. Tesaříkovití brouci 13. Mandelinkovití a nosatcovití brouci 14. Motýli (noční i denní)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/Bi2BP_DPRB