PdF:Bi2BP_UPCH Úvod pěstitelství a chovatel. - Informace o předmětu
Bi2BP_UPCH Úvod do pěstitelských prací a chovatelství
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/0/3. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková - Rozvrh
- Čt 7:55–8:40 Botanická zahrada Kejbaly, Čt 10:40–11:25 Botanická zahrada Kejbaly
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Předmět je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století" a výzkumného programu „Biologie pro život a zdraví“ realizovaného na středisku MU „Kejbaly“. Cílem SP je: - kontaktní výuka v terénu s přírodninami a situační učení studentů, kteří na základě praktické a heuristické výuky na principu sebereflexe, aktivizujících metod a forem vzdělávání, dosáhnou sjednocení požadované úrovně vědomostí (klíčových v základním vzdělávání pro obor pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV) a propojení s průřezovými tématy ( především environmentální výchova), důležitých pro pochopení souvislostí uvedeného oboru s principy udržitelného života, rozvoje (TUR) a zdraví - nedílnou součástí je rozvoj dovedností poznávacích (pozorování, pokus a diskuze v terénu), pracovních (praktické činnosti), sociální komunikace a jednání (týmová spolupráce, řízení, organizace a úvod k postupnému osvojování profesních návyků a dovedností pro práci asistenta učitele i učitele s žáky v terénu ) - důležitá je i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně Nejdůležitější je vytvoření kladného postoje k biologickému hospodaření v krajině (umět využívat školní zahradu nebo terén okolí školy), k péči a ochraně zvířat, k vytváření podmínek prevence proti vzniku fobií z přírody u dětí, jako základ ochrany zdravé přírody - základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.
- Osnova
- 1. Pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV jako obor environmentálního vzdělávání pro TUR, život a zdraví. Úloha pedagogických pracovníků v základním vzdělávání. 2. Pěstitelské práce dle RVP ZV, biologické hospodaření, školní biotopová zahrada, bezpečnost práce. 3. Chovatelství dle RVP ZV, podmínky v základním vzdělávání, bezpečnost práce. 4. „Škola hrou“ aneb kontaktní výuka pro environmentální vzdělávání a výchovu. 5. Biologické hospodaření a prvky permakultury, biotopová školní zahrada a možnosti chovů v základním vzdělávání. 6. „Jak na to“ – situační učení a skupinové vytváření podmínek pro aktivizující výuku. 7. „Kde to dělají dobře“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 8. „Máme rádi zvířata“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 9. „Den pro Zemi 1“ – příprava a realizace skupinových seminárních prací 10. „Den pro Zemi 2“ – prezentace a analýza skupinových seminárních prací, reflexe, závěr
- Metody hodnocení
- Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu je ukončena zápočtem za aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
seminární skupiny.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/Bi2BP_UPCH