PdF:Bi2BP_UPCH Úvod pěstitelství a chovatel. - Informace o předmětu
Bi2BP_UPCH Úvod do pěstitelských prací a chovatelství
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Studenti musí mít před nástupem zajištěno platné očkování proti tetanu! - Na pracoviště "Kejbaly" si musí studenti přinést oblečení a obuv do terénu!! Předmět připravované specializace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu by studenti měli být schopni
- volit a používat vhodné metody studia živých organismů;
- využívat metod výzkumu studia živých organismů - pozorování experiment v biologii, pěstitelství a chovatelství;
- popsat a srovnat základní projevy živých organismů;
- navrhnout, realizovat a vyhodnocovat vzdělávací záměr na poznávání zvířat a práce s výrobky z přírody;
Předmět je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století" a výzkumného programu „Biologie pro život a zdraví“ realizovaného na středisku MU „Kejbaly“.;
Obsahem kurzu je: - kontaktní výuka v terénu s přírodninami a situační učení studentů, kteří na základě praktické a heuristické výuky na principu sebereflexe, aktivizujících metod a forem vzdělávání, dosáhnou sjednocení požadované úrovně středoškolských vědomostí (klíčových v základním vzdělávání pro obor pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV) a propojení s průřezovými tématy ( především environmentální výchova), důležitých pro pochopení souvislostí uvedeného oboru s principy udržitelného života, rozvoje (TUR) a zdraví;
- nedílnou součástí je rozvoj dovedností poznávacích (pozorování, pokus a diskuze v terénu), pracovních (praktické činnosti), sociální komunikace a jednání (týmová spolupráce, řízení, organizace a úvod k postupnému osvojování profesních návyků a dovedností pro práci asistenta učitele i učitele s žáky v terénu);
- důležitá je i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně;
Nejdůležitější je vytvoření kladného postoje k biologickému hospodaření v krajině (umět využívat školní zahradu nebo terén okolí školy), k péči a ochraně zvířat, k vytváření podmínek prevence proti vzniku fobií z přírody u dětí, jako základ ochrany zdravé přírody - základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti. - Osnova
- 1. Pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV jako obor environmentálního vzdělávání pro TUR, život a zdraví. Úloha pedagogických pracovníků v základním vzdělávání. 2. Pěstitelské práce dle RVP ZV, biologické hospodaření, školní biotopová zahrada, bezpečnost práce. 3. Chovatelství dle RVP ZV, podmínky v základním vzdělávání, bezpečnost práce. 4. „Škola hrou“ aneb kontaktní výuka pro environmentální vzdělávání a výchovu. 5. Biologické hospodaření a prvky permakultury, biotopová školní zahrada a možnosti chovů v základním vzdělávání. 6. „Jak na to“ – situační učení a skupinové vytváření podmínek pro aktivizující výuku. 7. „Kde to dělají dobře“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 8. „Máme rádi zvířata“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 9. „Den pro Zemi 1“ – příprava a realizace skupinových seminárních prací 10. „Den pro Zemi 2“ – prezentace a analýza skupinových seminárních prací, reflexe, závěr
- Literatura
- The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi.
- KLIKOVÁ, Gabriela a Zuzana PAVELKOVÁ. Pěstujeme bylinky. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 110 s. ISBN 9788024719023. info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
- NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
- KLIKOVÁ, Gabriela. Biozahrada. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992, 383 s. info
- Výukové metody
- Praktické činnosti v terénu střediska "Kejbaly", diskuse ve výuce, domácí úkoly, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti. Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu.
- Metody hodnocení
- Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu je ukončena zápočtem za aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu výuky, skupinovou práci Den Země. Hodnocení prostřednictvím portfolia.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
seminární skupiny.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/Bi2BP_UPCH