SP4MK_S4a1 Specializace 4a 1. Logopedie a surdopedie 1 +

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
absolvování specializace logopedie a specializace surdopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Logopedická intervence, ti úrovn logopedické intervence, logopedická terapie, terapie narušení zvuku ei rinolalie, komplexní rehabilitaní pée o jedince s orofaciálními rozštpy, logopedická terapie palatolalie, velofaryngeální insuficience, pedoperaní a pooperaní pée, dysartrie vývojová a dysartrie získaná, zásady rozvoje hybnosti a ei u dtí poruchami centrální nervové soustavy, souasné terapeutické postupy využívané v logopedii u dtí s dysartrie, reflexní lokomoce, orofaciální stimulace, dysfagie, hypersalivace, terapie získané dysartrie, využití alternativní a augmentativní komunikace u dysartrie a anartrie, terapie koktavosti, terapeutické postupy u incipientní koktavosti, terapie fixované a chronické koktavosti, terapie breptavosti, strategie a terapeutické postupy u breptavosti, terapie hlasových poruch, prevence hlasových poruch, hlasová hygiena. Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o sluchově postižené, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti sluchově postižených, jazykové kompetence sluchově postižených, komunikační formy, logopedická péče u sluchově postižených, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence u sluchově postižených, komplexní péče o sluchově postižené, systém vzdělávání u sluchově postižených, profesní uplatnění, vizuálněmotorické komunikační systémy, tlumočení sluchově postiženým, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
Literatura
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
Metody hodnocení
ústní zkouška, v průběhu semestru zpracování seminární práce, splnění vědomostního testu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.