ZS1BK_SP1P Speciální pedagogika 1

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Speciální pedagogika 1, ZS1BK_SP1P Současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd, základní kategorie a metody speciální pedagogiky, komplexní systém péče o postižené u nás, srovnání se zahraničím, integrace, inkluze. Terapie. Autismus.
Osnova
  • Témata: 1. Speciální pedagogika pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie 2. Integrace pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace v současnosti 3. Legislativa týkající se školské problematiky a integrace zákony, vyhlášky, metodické pokyny 4. Diagnostika pojem, předmět, cíle, metody, terminologie 5. Pedagogicko psychologický poradenský systém složení, SPC, PPP a rozdíl mezi nimi 6. Tělesné postižení charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, LMD, osobní asistence 7. Mentální postižení - charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnostizdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie 8. Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 9. Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika 10. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora, možnosti vzdělávání 11. Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání 12. Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení 13. Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 14. Kombinovaná postižení - charakteristika, klasifikace, možnosti vzdělávání 15. Vzdělávání romského etnika 16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, jednotlivé systémy 17. Chronická onemocnění, alergie, astma, epilepsie 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie 19. Terapie ve speciálně pedagogické péči canisterapie, hipoterapie
Literatura
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. II. Přepracované vydání. Praha : Portál 2003. ISBN 80-7178-821-X.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.