PdF:ZS1BK_SP1P Speciální pedagogika - Informace o předmětu
ZS1BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 3. 9:20–16:30 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnosticka ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen vyspětlit základní pojmy a vztahy v problematice vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dobře se orientuje v základní terminologii oboru, zná platnou legislativu, dokáže klasifikovat jednotlivé druhy postižení, orientuje se v přehledu škol, školských zařízení a poradenských služeb.
- Osnova
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání.
4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
5. Pedagogicko-psychologické poradenské služby - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom; autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
8. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání; Mozková obrna.
9. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání; komunikace se zrakově postiženými.
10. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání; sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.
11. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
12. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
13. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
14. Reedukace specifických poruch učení.
15. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
16. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- neurčeno
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrace dětí stělesným postižením. In Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2003, s. 132 - 176. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5. info
- MICHALÍK, Jan. Školská integrace dětí s postižením. 1. vyd. V Olomouci: Universita Palackého v Olomouci, 1999, 135 s. ISBN 8070679816. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metody hodnocení
- Písemný test - pro úspěšné absolvování můsí být 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky
1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.
2. Integrace, legislativa k integraci jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.
3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR.
4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.
5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.
6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, MO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění -charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních.
7. Oftalmopedie -vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.
8. Psychopedie -pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR.
9. Autismus -etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.
10. Specifické poruchy učení a chování -definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SYPU, systém péče o žáky se SYPU.
11. Etopedie -pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/ZS1BK_SP1P