ZS1BP_LILT Interpreting Texts

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable of Seminar Groups
ZS1BP_LILT/01: Mon 11:35–12:20 učebna 6, J. Zítková
ZS1BP_LILT/02: Mon 12:30–13:15 učebna 6, J. Zítková
ZS1BP_LILT/03: Mon 14:20–15:05 učebna 11, J. Zítková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject aims at interpretation as the main method of the work with artistic texts. The theoretical comment is completed by practical illustrations of both complex and partial ways of interpreting. The communication substance of interpreting is accentuated.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojem interpretace v historických i aktuálních souvislostech. 2. Interpretace literárněvědná a literárněvýchovná (postupy komplexní a parciální). 3. Pojetí interpretace ve vztahu ke struktuře textu - celek textu a jeho prvky, vztahy, funkce. 3. Specifičnost interpretačních postupů, jedinečnost uměleckých textů. 4. Komplexní interpretační postupy při práci s prozaickými žánry (pohádka lidová a autorská, příběhová próza, pověst, bajka,próza s přírodní tematikou,dobrodružná próza) 5. Komplexní interpretační postupy při práci s poezií (lyrika, epika). 6. Interpretace a kritické myšlení.
Literature
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení: Seminární práce (písemná interpretační analýza prozaického a básnického textu), znalost základní sekundární literatury a aktivní účast ve výuce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/ZS1BP_LILT