AJB_ARS Akademické dovednosti: čtení

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 hodina. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Aaron Marc Collier, B.A.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Předpoklady
Advanced level of English
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The Academic Reading course is designed to help students with using library and computer-based resources, reading academic texts effectively and efficiently and taking notes from reference books.
The course introduces the techniques of skimming, scanning and searching a text, and critical reading, and encourages learners to reflect on their current reading strategies.
The main objectives of the course are to help students understand the dialogic nature of academic fiscourse, to interpret and be able to explain adequately the meaning of the texts, to encourage them to use the appropriate level of formality, to extend their academic vocabulary and to provide them with practice in logging sources.
Furthermore, the course endeavours to prepare students for State exams based on reading compulsory literature.
Osnova
  • 1.Reading strategies. Reading efficiency and reading speed.
  • 2.Surveying a book/ journal. Using an index.
  • 3.Looking up books/journals in a library catalogue. Creating a bibliography list.
  • 4.Contextualizing a text. Using schemata knowledge.
  • 5.Note-taking. Understanding terminology.
  • 6.Reading for specific information. Scanning and skimming a text.
  • 7.Careful reading. Identifying genre and text structure. Connecting ideas.
  • 8.Excerpting citations.
  • 9.Understanding tables and figures. Summarizing a text.
  • 10.Critical reading. Comparing viewpoints.
Literatura
  • GLENDINNING, Eric H. a Beverly A. S. HOLMSTRÖM. Study reading : a course in reading skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, 159 s. ISBN 9780521547765. info
  • WALLACE, Michael J. Study skills in English : a course in reading skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, 208 s. ISBN 0521533856. info
  • DAVIES, Lynn. Study skills for teacher training. London: [S.n.], 1995, 105 s. ISBN 0-333-59671-4. info
Metody hodnocení
Block teaching sessions. Compulsory attendance (80%).
Preparation includes reading longer texts to be discussed in groups in contact sessions and language practice online with exersices for AWL.
Performance during the sessions is the main critearion for getting the credit.
3 written tests.
Students should also hand in 5 written assignments.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=946
For the handouts for the seminar course see mood-link-a http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=946
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 dopolední bloky, v pondělí 2.3. a v pátek 15.5.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/AJB_ARS