AJB_ARS Akademické dovednosti: čtení

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Irena Headlandová Kalischová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The Academic Skills: Reading course is designed to help students with using library and computer-based resources, reading academic texts effectively and efficiently and taking notes from reference books. The course introduces the techniques of skimming, scanning and searching a text, and critical reading, and encourages learners to reflect on their current reading strategies. Additional aims of the course are to help students build academic vocabulary and to provide them with practice in logging sources.
Osnova
  • 1.Reading strategies. Reading efficiency and reading speed. 2.Surveying a book/ journal. Using an index. 3.Looking up books/journals in a library catalogue. Creating a bibliography list. 4.Contextualizing a text. Using schemata knowledge. 5.Note-taking. Understanding terminology. 6.Reading for specific information. Scanning and skimming a text. 7.Careful reading. Identifying genre and text structure. Connecting ideas. 8.Excerpting citations. 9.Understanding tables and figures. Summarizing a text. 10.Critical reading. Comparing viewpoints.
Literatura
  • GLENDINNING, Eric H. a Beverly A. S. HOLMSTRÖM. Study reading : a course in reading skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, 159 s. ISBN 9780521547765. info
  • WALLACE, Michael J. Study skills in English : a course in reading skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, 208 s. ISBN 0521533856. info
  • DAVIES, Lynn. Study skills for teacher training. London: [S.n.], 1995, 105 s. ISBN 0-333-59671-4. info
Metody hodnocení
Double-period teaching sessions. Preparation includes reading texts. Performance during the sessions is the main critearion for getting the credit. Students should also hand in all written assignments.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=946
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 dopolední bloky, 8. října (pondělí) a 7. prosince (pátek).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2009.