PdF:CJ2MP_JAM2 Alternativní metody výuky ČJ 2 - Informace o předmětu
CJ2MP_JAM2 Alternativní metody výuky ČJ 2
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Čt 8:50–10:30 učebna 6
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali v absolvováním předmětu Alternativní metody výuky ČJ I. Důraz je kladen na praktické zvládnutí metod, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků, dále na rozvoj práce s textem rozvoj tvořivosti. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu.
- Osnova
- 1. Metody evokační fáze vyučovací hodiny (klíčová slova, párová diskuse apod.). 2. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem apod.). 3. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní). 4. Hra jako vyučovací metoda v českém jazyce. 5. Využití počítačových programů ve výuce mluvnice a slohu. 6. Vliv metod výuky na školní klima. 7. Postup při přípravě vyučovacích hodin.
- Literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha : VÚP 2004
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/CJ2MP_JAM2