CJ2MP_JAM2 Alternativní metody výuky ČJ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Čt 8:50–10:30 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali v absolvováním předmětu Alternativní metody výuky ČJ I. Důraz je kladen na praktické zvládnutí metod, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků, dále na rozvoj práce s textem rozvoj tvořivosti. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu.
Osnova
  • 1. Metody evokační fáze vyučovací hodiny (klíčová slova, párová diskuse apod.). 2. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem apod.). 3. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní). 4. Hra jako vyučovací metoda v českém jazyce. 5. Využití počítačových programů ve výuce mluvnice a slohu. 6. Vliv metod výuky na školní klima. 7. Postup při přípravě vyučovacích hodin.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha : VÚP 2004
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.