CJ2MP_JAM2 Alternativní metody výuky ČJ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2MP_JAM2/01: Út 8:25–10:05 učebna 53, J. Tušková
Předpoklady
CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/26
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu, na všech stupních škol. Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali absolvováním předmětu Alternativní metody výuky ČJ I. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu.
Osnova
  • 1. Metody evokační fáze vyučovací hodiny (klíčová slova, párová diskuse apod.
  • 2. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem apod.).
  • 3. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní).
  • 4. Hra jako vyučovací metoda v českém jazyce.
  • 5. Využití počítačových programů ve výuce mluvnice a slohu.
  • 6. Vliv metod výuky na školní klima.
  • 7. Postup při přípravě vyučovacích hodin.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha : VÚP 2004
  • TUŠKOVÁ, Jana Marie. Kritické myšlení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 11 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Výukové metody
seminář - seminární diskuse, prezentace, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je přednostně určen pro studenty 2. roč. nav. magisterského studijního programu v prezenční formě: Učitelství ČJ pro ZŠ mgr nav prez dvouoborové.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.