PdF:CJ2MP_JAM2 Alternativní metody výuky ČJ 2 - Informace o předmětu
CJ2MP_JAM2 Alternativní metody výuky ČJ 2
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2MP_JAM2/01: Út 8:25–10:05 učebna 53, J. Tušková
- Předpoklady
- CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/26 - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu, na všech stupních škol. Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali absolvováním předmětu Alternativní metody výuky ČJ I. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu.
- Osnova
- 1. Metody evokační fáze vyučovací hodiny (klíčová slova, párová diskuse apod.
- 2. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem apod.).
- 3. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní).
- 4. Hra jako vyučovací metoda v českém jazyce.
- 5. Využití počítačových programů ve výuce mluvnice a slohu.
- 6. Vliv metod výuky na školní klima.
- 7. Postup při přípravě vyučovacích hodin.
- Literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha : VÚP 2004
- TUŠKOVÁ, Jana Marie. Kritické myšlení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 11 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Výukové metody
- seminář - seminární diskuse, prezentace, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je přednostně určen pro studenty 2. roč. nav. magisterského studijního programu v prezenční formě: Učitelství ČJ pro ZŠ mgr nav prez dvouoborové.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/CJ2MP_JAM2