PdF:CJ2RC_LDLV Didaktika literatury - Informace o předmětu
CJ2RC_LDLV Didaktika literární výchovy
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/10/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Seminář formou vybraných kapitol umožňuje studentům seznámit se s moderními metodami výuky literatury na základní škole, přičemž důraz je kladen zejména na metody práce s textem (interpretaceanalýza , a reprodukce). Studenti budou také seznámeni s novými trendy v oblasti kreativity (tvořivého psaní a jeho uplatnění ve výuce).
- Osnova
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Základní činitelé vyučování literatuře, literární komunikace. 2. Pojetí literární výchovy v RVP ZV, terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru, klíčové kompetence, průřezová témata a literární výchova. 3. Modely literární výchovy, metodické systémy vyučování literatuře. 4. Metodologie výuky literatury na 2. stupni základní školy. 5. Problémové situace a úlohy v literární výchově. Interpretace literárního textu, didaktické aspekty interpretace, metody didaktické interpretace, interpretace a kritické myšlení. 6. Uplatnění aktivizujících metod ve výuce literatury, motivační metody, didaktické hry, tvořivost. Metody tvořivé dramatiky a jejich uplatnění v literární výchově. 7. Organizační formy výuky. Hodnocení zkoušení a klasifikace v literární výchově jako složce předmětu ČJL. 8. Literárně didaktický výzkum. 9. Čítanky pro 2. stupeň ZŠ - koncepce, obsah, didaktická vybavenost, řídící aparát, metodické příručky. Koncipování vlastních učebních materiálů. 10. Žák jako příjemce kultury (žák jako čtenář a divák). Práce s informacemi a informačními zdroji.
- Literatura
- Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství ZU, 1995.
- Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.
- Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
- Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984, 238 s. URL info
- CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: cvičení. Ukončení: kolokvium. Požadavky k ukončení: písemná práce - diskuse.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/CJ2RC_LDLV