CS2RC_JDC2 Didaktika českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/8. počet hodin konzultací v semestru. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování na ZŠ. V seminářích mají studenti získat dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, did. hry atd., naučit se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci. The aim of the course is to inform the undergraduates about the content of the language teaching in basic schools. The seminars focus on working out preparation for the lesson (including the motivation and feed-back), selecting suitable working methods and forms (various types of lessons), preparing some additional material: texts for practising individual grammar phenomena, suitable illustrations for demonstrations and explanations, didactic games and so on, learning how to correct mistakes in written works and oral utterances of the pupils. The undergraduates can also compare a few types of textbooks and discuss their conceptions.
Osnova
  • 1. Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplinám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. 3. Cíl vyučování ČJ a slohu. 4. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 5. Didaktické zásady. 6. Osobnost učitele. 7. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 8. Vědomosti, dovednosti, návyky. 9. Vyučovací formy a metody. 10. Učební pomůcky. 1 Didactics, its subject, its relationship to other disciplines. 2 Place of the Czech language in the curricula of all stages of our schools. 3 Aims of the Czech language and stylistic lessons. 4 Relationship among language, stylistic and fine literary teaching. 5 Didactic principles. 6 Personality of the teacher. 7 Content of teaching at the individual school stages. 8 Knowledge, skills and habits. 9 Teaching forms and methods. 10 Teaching aids.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 50 s. ISBN 8021010355. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. D. 2, Jazyková výchova. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 87 s. ISBN 80-210-1041-X. info
  • SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.