OP3MK_DOP Didaktika odborných předmětů

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/12. 12. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Didaktika odborných předmětů využívá teoretické a praktické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí, které uplatňuje při výuce odborných předmětů. Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností z oblasti stanovení cílů, obsahu a prostředků vyučování, vyučovacích principů, metod a organizačních forem ve výuce odborných předmětů. Zabývá se učebními plány, učebními osnovami a učebnicemi a jejich vlivem na celkovou vzdělanost žáků.
Osnova
  • 1.Teorie vyučování odborných předmětů 2.Etapy vyučovacího procesu 3.Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4.Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů. 5.Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. 6.Organizační formy vyučování podle - způsobu organizace - plánování výchovně vzdělávací práce ve střední odborné škole 7. Školní vzdělávací programy 8.Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů 9.Osobnost učitele odborných předmětů 10.Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Inovace vzdělávání na středních odborných školách. In XXV. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, zaměřené k aktuálním problémům vědy, výchovy, vzdělávání a rozvoje tvůrčího myšlení. Brno: Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, 2007, s. 51-51, 5 s. ISBN 978-80-7231-228-3. info
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce: 1.Teorie vyučování odborných předmětů 2.Etapy vyučovacího procesu 3.Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4.Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů. 5.Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. 6. Aktivita žáků ve výuce odborných předmětů, učební úlohy. 7. Hodnocení a klasifikace ve výuce odborných předmětů. 8.Organizační formy vyučování podle - způsobu organizace - plánování výchovně vzdělávací práce ve střední odborné škole 9. Školní vzdělávací programy 10.Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů 11.Osobnost učitele odborných předmětů 12.Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.