PdF:OP3MK_DOP Didaktika odborných předmětů - Informace o předmětu
OP3MK_DOP Didaktika odborných předmětů
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0/12. 12. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Didaktika odborných předmětů využívá teoretické a praktické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí, které uplatňuje při výuce odborných předmětů. Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností z oblasti stanovení cílů, obsahu a prostředků vyučování, vyučovacích principů, metod a organizačních forem ve výuce odborných předmětů. Zabývá se učebními plány, učebními osnovami a učebnicemi a jejich vlivem na celkovou vzdělanost žáků.
- Osnova
- 1.Teorie vyučování odborných předmětů 2.Etapy vyučovacího procesu 3.Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4.Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů. 5.Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. 6.Organizační formy vyučování podle - způsobu organizace - plánování výchovně vzdělávací práce ve střední odborné škole 7. Školní vzdělávací programy 8.Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů 9.Osobnost učitele odborných předmětů 10.Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
- Literatura
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Inovace vzdělávání na středních odborných školách. In XXV. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, zaměřené k aktuálním problémům vědy, výchovy, vzdělávání a rozvoje tvůrčího myšlení. Brno: Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, 2007, s. 51-51, 5 s. ISBN 978-80-7231-228-3. info
- KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce: 1.Teorie vyučování odborných předmětů 2.Etapy vyučovacího procesu 3.Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4.Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů. 5.Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. 6. Aktivita žáků ve výuce odborných předmětů, učební úlohy. 7. Hodnocení a klasifikace ve výuce odborných předmětů. 8.Organizační formy vyučování podle - způsobu organizace - plánování výchovně vzdělávací práce ve střední odborné škole 9. Školní vzdělávací programy 10.Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů 11.Osobnost učitele odborných předmětů 12.Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/OP3MK_DOP