PdF:OP3MK_DOP Didaktika odborných předmětů - Informace o předmětu
OP3MK_DOP Didaktika odborných předmětů
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/1. 12. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: -Stanovit výukové cíle ze svého oboru; -Vysvětlí, co je obsahem výuky jeho oboru (předmětu); -Definovat didaktické zásady ve výuce odborných předmětů; -Uvést, které metody a formy se využívají ve výuce odborných předmětů a jednotlivé metody a formy charakterizovat; Popsat příklady využití jednotlivých metod ve výuce odborných předmětů; -Definovat, které učební pomůcky a didaktická technika se používají ve výuce odborných předmětů a uvést konkrétní příklad využití; -Popsat postup při plánování výuky odborných předmětů a vypracovat písemnou přípravu na výuku ve formě metodického listu i prezentace (studijní opory) pro studenty.
- Osnova
- -Oborové didaktiky v systému pedagogických věd, didaktika odborných předmětů. -Vědecký a didaktický systém v odborném vzdělávání. Teorie tvorby kurikula a didaktické transformace. -Vyučovací proces, charakteristika, podstata, didaktická klasifikace učiva, funkce a etapy vyuč. procesu. -Výukové cíle a obsah vzdělávání ve výuce odborných předmětů. -Uplatňování didaktických zásad v odborných předmětech. -Výukové metody ve výuce odborných předmětů, charakteristika, rozdělení metod, volba metod. -Klasické výukové metody ve výuce odborných předmětů, metody slovní, názorně demonstrační a praktické. -Aktivita žáků, učební úlohy, aktivizující výukové metody ve výuce odborných předmětů, diskusní metody, metoda řešení problémových úkolů, didaktické hry, inscenační a situační metody. -Komplexní výukové metody ve výuce odborných předmětů, projektové vyučování, brainstorming, skupinová a kooperativní výuka. Další varianty metod. -Metody opakování osvojeného učiva. Metody prověřování a hodnocení žáků v odborných předmětech. -Organizační formy výuky v odborných předmětech. - Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce v odborných předmětech. - Plánování práce ve střední odborné škole. Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. - Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. - Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. - Osobnost učitele odborných předmětů.
- Literatura
- KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
- DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
- Výukové metody
- Výklad, rozhovor, dialog, diskuse, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Písemná a ústní zkouška. témata ke zkoušce- viz. osnova
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OP3MK_DOP