PdDR_FVV2 Filosofie výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Filozofie výchovy umožňuje pedagogice najít vazby k filozofii kultury a filozofii vědy, a to prostřednictvím filozofické antropologie, noetiky a etiky. Na této cestě je třeba se seznámit s velkými mysliteli jednotlivých vývojových epoch, kteří trvale ovlivnili pedagogické myšlení a na jejichž odkaz dosud navazujeme. S pedagogickými koncepcemi významných filozofů je nezbytné konfrontovat myšlenkové proudy současné pedagogiky a hledat řešení aktuálních edukačních problémů v oblasti noetiky, mravnosti, estetiky i duševního a tělesného zdraví. Filozofie výchovy poskytuje východiska také k otázce životního stylu a profesních postojů. Kromě celkového přehledu naznačených problémových okruhů je potřeba důvěrněji se seznámit s odkazem aspoň jednoho myslitele a z jeho pohledu analyzovat některý výchovně-vzdělávací problém.
Osnova
  • Mimoevropské starověké filozofické koncepce a výchova. Řečtí antičtí filozofově a jejich názory na výchovu. Názory římských filozofů na výchovu. Středověká výchova a její filozofické zakotvení. Osvícenství a racionalismus ve výchově. Filozofická východiska pedagogické soustavy J. A.Komenského. Novověká filozofie a její pedagogická reflexe. Filozofie moderní doby a její odraz v pedagogice. Postmoderna a její ohlas v pedagogickém myšlení. České filozofické tradice a výchova (Chelčický, Komenský, Masaryk, Patočka aj.). Podstata výchovy a její filozofické zázemí. Cíle výchovy a jejich filozofické aspekty. Problematika poznání. Axiologické otázky výchovy. Mravnost v soustavě hodnot. Krásno v soustavě hodnot. Zdraví v soustavě hodnost. Životní styl z pohledu filozofie. Kultura, filozofie, věda a pedagogika. Ideál osobnosti ve filozofické reflexi. Profesní morálka učitele.
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: a) Seznámení se s dílem aspoň jednoho filozofa tak, aby uchazeč byl schopen na jeho myšlení ilustrovat příslušené přehledné téma (podle doby, v níž filozof žil) a analyzovat z filozofických pozic některý výchovný problém. b) Předložit min. 3 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční). Odborná literatura: BLECHA, I. Filosofie. Olomouc : Naklad. Olomouc, 2002. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno : L. Marek, 2001. CORETH, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. Praha : ČGU, 1923 1924. KUČEROVÁ, S. Člověk hodnoty výchova. Prešov : ManaCon, 1996. MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha : Akropolis, 2002. MASARYK, T. G. Ideály humanitní. Praha : Čin, 1946. MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené, 1996. PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991. PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha : PdF UK, 1997. PŘÍHODA, V. Národní filosofie výchovy. Praha : Život a práce, 1948. SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha : SPN, 1993. STARK, S., DEMJANČUK, N., DEMJANČUKÓVÁ, D. Kapitoly z filozofie výchovy. Dobrá voda : Aleš Čeněk, 2003. STÖRIG, H. Malé dějiny filosofie. Praha : Zvon, 2000. TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení. Praha Litomyšl : Paseka, 2002. TVRDÝ, J. Průvodce dějinami evropského myšlení. Brno : DK, 1947.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015.