PdDR_MTV1 Moderní teorie vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Předpoklady
Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti studentů z obecné didaktiky, osvojené v magisterském studijním programu. Důraz položit na rozvoj didaktického myšlení studentů, a to zejména ve vztahu ke dvěma klíčovým předmětům Filozofii výchovy a Metodologii vědecké práce.
Osnova
  • Tematické okruhy Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Základní terorie vzdělávání. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová a procesuální dimenze kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Úloha učitele ve vzdělávacím procesu. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční metody výuky a organizační formy výuky. Přehled alternativních směrů ve vzdělávání.
Literatura
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  • MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
  • ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.