PdF:PdDR_MTV1 Moderní teorie vzdělávání - Informace o předmětu
PdDR_MTV1 Moderní teorie vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Předpoklady
- Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: - prohloubit a rozšířit znalosti studentů z obecné didaktiky, osvojené v magisterském studijním programu - interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi - interpretovat aktuální problémy pedagogiky - použít informace o těchto problémech k větší informovanosti učitelů Důraz položit na rozvoj didaktického myšlení studentů, a to zejména ve vztahu ke dvěma klíčovým předmětům Filozofii výchovy a Metodologii vědecké práce.
- Osnova
- Tematické okruhy Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Základní terorie vzdělávání. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová a procesuální dimenze kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Úloha učitele ve vzdělávacím procesu. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční metody výuky a organizační formy výuky. Přehled alternativních směrů ve vzdělávání.
- Literatura
- ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
- WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
- MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
- KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
- ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
- SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů - teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
- Metody hodnocení
- - student si u zkoušky vylosuje jedno z témat přednášky // semináře, k úspěšnému splnění předmětu je nutné zodpovědět zvolené téma správně a reagovat na případné dotazy zkoušejícího
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/PdDR_MTV1