PdDR_STV1 Soudobé otázky teorie výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby se studenti dovedli orientovat ve vybraných klíčových problémech teorie výchovy. Předmět navazuje na Filozofii výchovy.
Osnova
  • Tematické okruhy Pojetí člověka a jeho výchovy (existencialistická, psychoanalytická a etologická východiska výchovy, koncepce odmítající výchovu, limity výchovy, hledání nového modelu výchovy). Proces výchovy. Situační pojetí výchovy model fází utváření lidské povahy. Sebeuvědomění, sebepoznání a sebevýchova základy osobnostního rozvoje člověka. Sociální skupina a jedinec ve výchovném procesu (vliv sociální skupiny na rozvoj osobnosti jejích členů, pedagogická práce se sociální skupinou). Školní třída jako sociální skupina. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Participace a kooperace jako způsoby výchovy. Vliv rodinného prostředí na utváření osobnosti. Empatie základ prosociálního chování, výchova k prosociálnímu chování. Axiologická východiska výchovy. Utváření mravní identity osobnosti. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita v edukačních souvislostech. Hodnocení a jeho výchovné souvislosti. Koncepce globální a environmentální výchovy. Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti.
Literatura
  • KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
  • LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
  • BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.
  • PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
Metody hodnocení
Připravit esej na některé z uvedených témat v rozsahu do 10 stran (vycházející z odborné literatury, s těžištěm v reflexi vlastních názorů na vybrané téma). Odevzdat (zaslat) nejméně týden před zkouškou oběma přednášejícím předmětu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wedu
Podrobnější informace o předmětu jsou uvedeny na www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Studijní programy - Doktorské.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.