PdF:PdDR_STV1 Soudobé otázky teor. vých. - Informace o předmětu
PdDR_STV1 Soudobé otázky teorie výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby se studenti dovedli orientovat ve vybraných klíčových problémech teorie výchovy. Předmět navazuje na Filozofii výchovy.
- Osnova
- Tematické okruhy Pojetí člověka a jeho výchovy (existencialistická, psychoanalytická a etologická východiska výchovy, koncepce odmítající výchovu, limity výchovy, hledání nového modelu výchovy). Proces výchovy. Situační pojetí výchovy model fází utváření lidské povahy. Sebeuvědomění, sebepoznání a sebevýchova základy osobnostního rozvoje člověka. Sociální skupina a jedinec ve výchovném procesu (vliv sociální skupiny na rozvoj osobnosti jejích členů, pedagogická práce se sociální skupinou). Školní třída jako sociální skupina. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Participace a kooperace jako způsoby výchovy. Vliv rodinného prostředí na utváření osobnosti. Empatie základ prosociálního chování, výchova k prosociálnímu chování. Axiologická východiska výchovy. Utváření mravní identity osobnosti. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita v edukačních souvislostech. Hodnocení a jeho výchovné souvislosti. Koncepce globální a environmentální výchovy. Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti.
- Literatura
- STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
- BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.
- HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.
- BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
- LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
- ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
- SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
- ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
- VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
- PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
- STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
- KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
- HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
- SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
- HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
- OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
- VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
- MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.
- PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
- PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.
- DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
- Výukové metody
- Samostudium, konzultace
- Metody hodnocení
- Obhajoba eseje, ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wedu
Podrobnější informace o předmětu jsou uvedeny na www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Studijní programy - Doktorské. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/PdDR_STV1