PdF:ZS1BP_PEV Praktikum ekologické výchovy - Informace o předmětu
ZS1BP_PEV Praktikum ekologické výchovy
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Ing. Aleš Máchal (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přispět k osvojení environmentálních kompetencí a ekologicky příznivých postojů studentů, seznámit je s metodikou EV, umožnit dotváření i prezentaci vlastních přístupů a názorů, prohloubit povědomí o ekologicko-etických východiscích EV. Prezentovaná EV na základě principů udržitelného rozvoje zdůrazňuje axiologické aspekty a podporuje osobnostní rozvoj studentů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět způsobům aplikace ekologické výchovy v pedagogické praxi použít informace k rozvíjení ekologicky příznivých postojů;
- Osnova
- Stav a aktuální problémy životního prostředí v ČR, globální problémy životního prostředí. Základní ekologické souvislosti v příkladech pro 1. st. ZŠ. Udržitelný rozvoj a ekologicky příznivé způsoby života. Environmentální osvěta v obcích,Zákon č. 123/98 o právu na informace o životním prostředí,Agenda 21 a Místní Agenda 21,Ochrana přírody a životního prostředí v obcích, úloha občanských sdružení. Ekologická (environmentální) výchova ve školním vzdělávacím programu a ve výuce. Péče o životní prostředí ve výuce na základní škole a v mimoškolních činnostech. Indikátory účinnosti environmentálního působení školy. Ekologizace výuky a provozu školy,praktické poznatky a náměty z oblasti tzv. domácí ekologie. Cíle ekologické výchovy, žákovské kompetence osvojitelné prostřednictvím ekologické výchovy. Role koordinátora ekologické(environmenatální) výchovy ve škole.
- Literatura
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
- Metody hodnocení
- Výuka je povinná, domácí práce (viz úkoly učitele).V průběhu praktika studenti absolvují test.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- 1.Účast a aktivní zapojení v obou blocích na Lipce. Předložení práce (o rozsahu 1-2 stran A4) shrnující vlastní názor na skutečnosti uvedené ve zvolené odborné stati a na možnosti využití zjištěných informací pro osobnostní rozvoj i ve výuce na základní škole; V práci ze Školní pedagogiky 2 (Kurikulární rozpracování tématického celku) uvést možnosti výchovného působení v oblasti EV. 2. HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. 75 s. ISBN 80-85931-33-8 HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. 127 s. ISBN ISBN-80-85931-54-0 HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : PdF MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4. MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, Rezekvítek, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1 Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Praha: MŽP, 2000. ISBN80-7212-151-0.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/ZS1BP_PEV