PdF:ZS1BP_PEV Praktikum ekologické výchovy - Informace o předmětu
ZS1BP_PEV Praktikum ekologické výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 3 dny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem praktika je přispět k rozvíjení ekologicky příznivých postojů studentů k problémům životního prostředí a ke zvýšení jejich kompetencí v environmentální oblasti, seznámit je s konkrétními způsoby aplikace ekologické výchovy v pedagogické a mimoškolní praxi, umožnit studentům samostatné mikrovýstupy s prezentací vlastních tvořivých pedagogických postojů a přístupů, prohloubit jejich povědomí o etických východiscích ekologické výchovy, podpořit odhodlání k pedagogické dráze s důrazem na souvislost pedagogického a občanského úsilí s možnostmi řešení ekologických problémů v každodenní praxi. Na konci tohoto kurzu bude student(ka) schopen/a: charakterizovat ekologický příznivý životní styl; porozumět způsobům aplikace ekologické výchovy v pedagogické praxi; prezentovat vlastní přístupy a názory na problematiku péče o životní prostředí aplikovat informace k rozvíjení ekologicky příznivých postojů; navrhnout environmentálně zaměřený výukový program
- Osnova
- Metody a formy ekopedagogického působení na děti mladšího školního věku. Didaktická doporučení pro ekopedagogickou praxi ve školní i mimoškolní výchově a vzdělávání. Ekologicky příznivé postoje k životu v každodenní praxi učitele. Role a možnosti koordinátora environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty na základní škole a ve školní družině. Hry, tvořivé aktivity, pomůcky a literatura s ekologickou a environmentální tematikou. Ekopedagogické přístupy k vybraným globálním problémům životního prostředí Země. Ekologická stopa a ekologický luxus ve výuce na ZŠ, Fair Trade, NATURA 21.
- Literatura
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- HORKÁ, Hana. K pojetí ekologické/environmentální výchovy. In Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: PdF MU, 2005, s. 45-58. není uvedeno. ISBN 80-210-3687-7. info
- MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
- MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček [Máchal, 2001]. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. : il. ISBN 80-902954-1-X. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
- MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
- Výukové metody
- praktická cvičení, terénní cvičení, diskuse, exkurze
- Metody hodnocení
- K zápočtu: Seminární výstup k praktické aplikaci environmentálního tématu ve výuce, popř. k ekologizaci provozu školy, školského zařízení prezentace v průběhu blokového cvičení. - kritéria: zadaná práce je prezentována - cca 15 minut (5 bodů), metodologická úroveň (5 bodů), formální úroveň (5 bodů). K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 10 bodů. Zápočet
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ZS1BP_PEV