ZS1MK_DTDT Didaktická technologie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
Garance
PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Předpoklady
Znalost práce spočítačem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce učitele se statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Videosystémy ve škole Internetové multimediální aplikace ve výuce
Osnova
  • Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, .) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, ), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software
Literatura
  • Viz informace učitele !!!!
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Ke zkoušce přinést zadané úkoly. Osnova: Rozprava - které vybrané pomůcky používáte a v budoucnu chcete používat ve Vaší pedagogické praxi. Na papír A4 připravit doma osnovu. Ukázky - fólie pro zp. projektor, diapozitivy, fotografie, modely, videokazety, CD – ROM, DVD, prezentace, WWW stránky, apod. Doneste ke zkoušce (max. 4). Otázky – Každý zkoušený si vybere jednu otázku. Poznámka: Rozbor otázek na spol. konzultacích.
Informace učitele
Doporučená literatura: Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 2. vyd. PdF MU v Brně, 2006. info (Stránky katedry) Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení z didaktických technologií. Brno: MU, 2002. Stružka A. Videotechnika v praxi.Brno:DT, 1990. STOJAN, M., STRACH, J. Teorie didaktické techniky pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PdF MU, 1986. STOJAN, M. Didaktická a výpočetní technika pro 1. st. ZŠ 1. Brno: PdF MU, 1986. RAMBOUSEK,V. A KOL. Technické výukové prostředky. Praha: SPN, 1989. STOJAN, M. A KOL. Informační technologie I. díl. Brno: Masarykova univerzita, 1993. HRBÁČEK, J. Základy práce s PC. Brno: MSD s.r.o., 2002. FRANCŮ,M. Word 6.0 pro Windows. Brno: Masarykova univerzita,1997. Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2009/ ZS1MK_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní předlohy (fólie, fixy a další pomůcky pro ruční zhotovení fóloïe), didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení předlohy pro zpětný projektor nebo vizualizér na počítači. Vkládání obrázků, grafů, symbolů a textu – sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. 3/ Projekce vizualizérem, velkoplošná projekce. Laserové ukazovátko. Které obrazové předlohy, texty a předměty můžete snímat vizualizérem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. 4/ Aplikace diaprojekce a ve vyučovacím procesu. Projekční plátna, diafilmy a diapozitivy. Možnosti promítání klasickými projektory (Medirex), moderními projektory (EC 150) a dataprojektory. 5/ Interaktivní tabule, základní funkce, ozvučení a software. 6/ Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie z digitálu. Digitální fotografie při práci učitele, výhody. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CD–ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky .Využití v učitelské praxi. Nelegální software. 8/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Obsah vybraných www stránek vhodných pro učitele a děti. 9/ Informační systém Masarykovy univerzity. Počítačový překlad Internetových stránek, nebo textu z angličtiny. Ochrana počítače před viry. Počítačová kriminalita. 10/ Příprava vyučovací hodiny s využitím počítače a Internetu. Podmínky pro zadávání úkolů z www stránek, výběr vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Příprava školních a mimoškolních akcí pomocí informací z Internetu. 11/ Internetová spojení obrazem, zvukem a ON-line posílání zpráv – chat. Internetové videokonference, princip, technické podmínky. Vyučování pomocí Internetu. Skype. 12/ Projekce výukového videopořadu, Výběr a obsah vhodného videopořadu pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. 13/ Příprava a záznam obrazu a zvuku snímací kamerou, přepis a střih záznamu z videokamery na videokazetu VHS (standardní formát) s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi. Didaktické chyby při záznamu činnosti dětí. 14/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi a mimoškolní činnosti. Ukládání záznamu do PC a další zpracování - editace videosekvencí (software Studio 9). Návrh činností s dětmi, s využitím videokamery: ve škole, při mimoškolní činnosti dětí. 15/ Další možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí. Funkce vybraných periferií počítače. Využití periferií v pedagogické praxi. (tiskárny, www kamera, skener, mobilní telefon, ….). 16/ Záznam zvuku pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku do počítače (software Audacity). Uveďte některé možnosti editace zaznamenaného zvuku. Archivace zvuku. Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 18/ Řídící software ve školských zařízeních (počítačové učebny). Pedagogický software pro vedení školy a pro učitele.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.