PdF:ZS1MK_DTDT Didaktická technologie - Informace o předmětu
ZS1MK_DTDT Didaktická technologie
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská - Předpoklady
- Znalost práce spočítačem
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Práce učitele se statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Videosystémy ve škole Internetové multimediální aplikace ve výuce
- Osnova
- Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, .) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, ), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software
- Literatura
- Viz informace učitele !!!!
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška. Ke zkoušce přinést zadané úkoly. Osnova: Rozprava - které vybrané pomůcky používáte a v budoucnu chcete používat ve Vaší pedagogické praxi. Na papír A4 připravit doma osnovu. Ukázky - fólie pro zp. projektor, diapozitivy, fotografie, modely, videokazety, CD – ROM, DVD, prezentace, WWW stránky, apod. Doneste ke zkoušce (max. 4). Otázky – Každý zkoušený si vybere jednu otázku. Poznámka: Rozbor otázek na spol. konzultacích.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 2. vyd. PdF MU v Brně, 2006. info (Stránky katedry) Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení z didaktických technologií. Brno: MU, 2002. Stružka A. Videotechnika v praxi.Brno:DT, 1990. STOJAN, M., STRACH, J. Teorie didaktické techniky pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PdF MU, 1986. STOJAN, M. Didaktická a výpočetní technika pro 1. st. ZŠ 1. Brno: PdF MU, 1986. RAMBOUSEK,V. A KOL. Technické výukové prostředky. Praha: SPN, 1989. STOJAN, M. A KOL. Informační technologie I. díl. Brno: Masarykova univerzita, 1993. HRBÁČEK, J. Základy práce s PC. Brno: MSD s.r.o., 2002. FRANCŮ,M. Word 6.0 pro Windows. Brno: Masarykova univerzita,1997. Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2009/ ZS1MK_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní předlohy (fólie, fixy a další pomůcky pro ruční zhotovení fóloïe), didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení předlohy pro zpětný projektor nebo vizualizér na počítači. Vkládání obrázků, grafů, symbolů a textu – sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. 3/ Projekce vizualizérem, velkoplošná projekce. Laserové ukazovátko. Které obrazové předlohy, texty a předměty můžete snímat vizualizérem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. 4/ Aplikace diaprojekce a ve vyučovacím procesu. Projekční plátna, diafilmy a diapozitivy. Možnosti promítání klasickými projektory (Medirex), moderními projektory (EC 150) a dataprojektory. 5/ Interaktivní tabule, základní funkce, ozvučení a software. 6/ Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie z digitálu. Digitální fotografie při práci učitele, výhody. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CD–ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky .Využití v učitelské praxi. Nelegální software. 8/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Obsah vybraných www stránek vhodných pro učitele a děti. 9/ Informační systém Masarykovy univerzity. Počítačový překlad Internetových stránek, nebo textu z angličtiny. Ochrana počítače před viry. Počítačová kriminalita. 10/ Příprava vyučovací hodiny s využitím počítače a Internetu. Podmínky pro zadávání úkolů z www stránek, výběr vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Příprava školních a mimoškolních akcí pomocí informací z Internetu. 11/ Internetová spojení obrazem, zvukem a ON-line posílání zpráv – chat. Internetové videokonference, princip, technické podmínky. Vyučování pomocí Internetu. Skype. 12/ Projekce výukového videopořadu, Výběr a obsah vhodného videopořadu pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. 13/ Příprava a záznam obrazu a zvuku snímací kamerou, přepis a střih záznamu z videokamery na videokazetu VHS (standardní formát) s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi. Didaktické chyby při záznamu činnosti dětí. 14/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi a mimoškolní činnosti. Ukládání záznamu do PC a další zpracování - editace videosekvencí (software Studio 9). Návrh činností s dětmi, s využitím videokamery: ve škole, při mimoškolní činnosti dětí. 15/ Další možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí. Funkce vybraných periferií počítače. Využití periferií v pedagogické praxi. (tiskárny, www kamera, skener, mobilní telefon, ….). 16/ Záznam zvuku pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku do počítače (software Audacity). Uveďte některé možnosti editace zaznamenaného zvuku. Archivace zvuku. Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 18/ Řídící software ve školských zařízeních (počítačové učebny). Pedagogický software pro vedení školy a pro učitele.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/ZS1MK_DTDT