PdF:ZS1MK_DTDT Didaktická technologie - Informace o předmětu
ZS1MK_DTDT Didaktická technologie
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská - Předpoklady
- Znalost práce spočítačem
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti ve výuce. Na konci tohoto semestru bude student schopen sestavit výukové prezentace v Power Pointu s využitím periferií počítače.
- Osnova
- Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, .) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, ), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software
- Literatura
- Viz informace učitele !!!!
- Výukové metody
- Výklad, rozhovor, řešení problémů, brainstorming, samostatná domácí práce.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška: Rozprava - - přinést zadané tři úkoly. Vybraná otázka - - jedna. Rozprava: Na papír A4 připravte doma: které vybrané přístroje a pomůcky používáte (soupis z vaší školy) a v budoucnu chcete používat ve své pedagogické praxi (projekce, video, DVD, audio, tabule, počítač a další). - úkol 1. ke zkoušce. Doneste ukázky - fólie pro zpětný projektor, diapozitivy, fotografie, modely, videokazety, CD, DVD, prezentace a www stránky – nutný výtisk na papír, apod. (max. 4 ukázky) - úkol 2. ke zkoušce. Vypracujte jeden vybraný protokol (výběr ze čtyř), který bude vytištěn a doplněn ručně perem! – úkol 3. ke zkoušce.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: http://boss.ped.muni.cz/multimedia Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 1. vyd. PdF MU v Brně, 2004. info Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení z didaktických technologií. Brno: MU, 2002. Hrbáček, J. Základy práce s PC.Brno:MSD,2002. Stružka A. Videotechnika v praxi.Brno:DT, 1990. Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2010 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní (fólie) předlohy - ručně, didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení transparentní (fólie) předlohy na počítači, vkládání obrázků a textu – sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. Zhotovení makrodiapozitivů. 3/ Projekce pomocí vizualizéru. Laserové ukazovátko. Předlohy vhodné pro snímání vizualizé-rem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. Diaprojekce na prvním stupni ZŠ. 4/ Počítačové učebny, hygiena práce u PC, nábytek, monitory. Struktura vyučovací hodiny v učebně. Využití počítačové učebny na 1. stupni ZŠ. Počítačové učebny na malotřídkách. 5/ Interaktivní tabule, základní funkce, ozvučení, software. Activboard, Amartboard, a další. Využití v pedagogické praxi. 6/ Digitální fotografie při práci učitele. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie. Digitální fotoaparát v pedagogické praxi. 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CD–ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky. Využití MM počítače v učitelské praxi. Nelegální software. 8/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Obsah některých www stránek vhodných pro učitele a děti. Dětské servery. 9/ Informační systém Masarykovy univerzity (nové stránky). Překlad Internetových stránek, nebo textů z angličtiny pomocí počítače. Ochrana počítače před viry. Počítačová kriminalita. 10/ Návrh vyučovací hodiny pro 1. stupeň ZŠ s využitím Internetu. Výběr vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Příprava školních výletů, exkurzí, nebo jiných školních akcí pomocí informací z Internetu. Využití internetových map a serverů. 11/ Realizace spojení obrazem, zvukem a on-line posílání zpráv po Internetu (videokonference). Technické podmínky. Vyučování pomocí Internetu. Software Skype a další. 12/ Projekce výukového videopořadu, výběr vhodného videopořadu (videosekvence) pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, DVD, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. Návrh vyučovací hodiny. 13/ Záznam obrazu a zvuku snímací kamerou. Přepis a střih záznamu z videokamery s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi, sestavení scénáře. Didaktické chyby při záznamu činností dětí ve školní praxi. 14/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi. Ukládání záznamu do PC, editace videosekvencí (software Studio 9) a export na vybrané médium. Návrh scénáře činností dětí s využitím videokamery. 15/ Speciální možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí. Funkce vybraných periferií počítače (tiskárny, skenery, www kamery, mobilní telefon, audio záznamník, měřící karty, ….). Využití periferií v pedagogické praxi. 16/ Záznam zvuku do počítače (software Audacity) pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku. Editace zaznamenaného zvuku. Archivace a export zvuku na vybrané médium (zvukové digitální formáty). Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 18/ Řídící software ve školských zařízeních - v počítačových učebnách, k čemu slouží. Pedagogický software určený pro vedení školy a pro práci učitele, uveďte který.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/ZS1MK_DTDT