PdF:BI2MP_PKAL Ped. a klin. antropol. - Informace o předmětu
BI2MP_PKAL Pedagogická a klinická antropologie
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. - Rozvrh
- Čt 15:15–16:55 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu je student schopen: - popsat stavbu lidského těla - vysvětlit funkci lidského těla - chápat lidský organismus jako holistický systém
- Osnova
- I. Praktická cvičení ze základů ergonomie: 1. Vliv školního prostředí na zdraví žáků. Školní nábytek - vady páteře, vady zraku - základní vyšetřovací metody. Specifické potřeby levorukého dítěte 2. Přehled alergizujících a jedovatých rostlin nepatřících do školních tříd 3. Alergizující textilie, alergeny v potravě 4. Vliv obuvi na klenbu nohy - vyšetření klenby nohy II. Vybraná cvičení z biologie člověka 1)základní fyzikálně chemické procesy probíhající v lidském těle 2)Přáklady procesů probíhajícch v trávícím traktu 3)Dýchací pohyby - rozdíly typu dýchání u dětí, mužů, žen. Dechová frekvence klidová a po zatížení. 4)Minutový dechový objem. Inspirační a expirační apnoe. Stangeho zkouška. Jednoduchá vyšetření zdatnosti funkce srdce a krevního oběhu. Minutový srdeční objem. Tepová frekvence, hodnoty krevního tlaku 5)Osmotický a onkotický tlak a jeho význam v lidském organismu 6)Semikvantitativní metody stanovení cukru v moči 7)Vyšetření chuti 8)Vyšetření zraku 9)Vyšetření sluchu 10)Nervové reflexy
- Literatura
- HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Tomáš MRÁČEK a Jitka REISSMANNOVÁ. PRAKTICKÁ CVIČENÍ ZE SOMATOLOGIE - protokoly část I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2006, 120 s. skripta. ISBN 80-210-4216-8. info
- KOPECKÝ, Miroslav a Martina CICHÁ. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 263 s. ISBN 8024410729. info
- NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
- KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 258 s. ISBN 8021021799. info
- Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
- MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou praktických cvičení, jejichž součástí je práce s protokoly a praktické úkoly
- Metody hodnocení
- Závěrečným hodnocením je písemný test o 30ti položkách. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné dosáhnout 25 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/BI2MP_PKAL