PdF:Bi2MP_PESD Pěstitelství s didaktikou - Informace o předmětu
Bi2MP_PESD Pěstitelství s didaktikou
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Božková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Rozvrh
- Po 10:40–12:20 Botanická zahrada Kejbaly
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Bi2MP_PESD/03: Út 14:20–16:00 Botanická zahrada Kejbaly, J. Božková, H. Jedličková - Předpoklady
- Bi2MP_PESP, Bi2MP_PESC V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány: přehled studijních materiálů, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století".
Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ a ve vybraných školách.;
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
1, realizovat zkušenostní učení v didaktickém terénu;
2,integrovat aktivizující metody, formy a prostředky ve výuce, především pro oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví i průřezová environmentální témata;
3,ve skupině připravit, zrealizovat a analyzovat integrovaný výukový program;
4,ve skupině připravit, zrealizovat a analyzovat výuku, zaměřenou na praktické činnosti a biologické pěstování;
5,ve skupině připravit, zrealizovat a analyzovat výuku, zaměřenou na základy pokusnictví a vrstevnické vyučování;
Cílem je osobnostní rozvoj studenta učitele, vytváření znalostního základu vyučování (knowledge base of teaching) a profesního poznání (professional knowledge) pro výuku oboru dle ŠVP ZV. Obsahem předmětu jsou cvičení, orientovaná na zkušenostní učení v didaktickém terénu. Tzn. nácvik pedagogických dovedností, upevňování znalostí a utváření postojů učitele, důležitých pro schopnost učitele rozvíjet klíčové kompetence a přírodovědnou gramotnost ve výuce dle RVP ZV. - Osnova
- Úvod do předmětu - programu „Biologie pro život a zdraví Bezpečnost a řád ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ Fenologická a meteorologická pozorování pro výuku dle RVP ZV. Biologické hospodaření a pěstování pro výuku dle RVP ZV Pěstitelství-oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví, průřezová environmentální témata. Pěstitelské práce a chovatelství - klíčové kompetence a přírodovědná gramotnost dle RVP ZV
- Literatura
- studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
- Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- KARTOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitelů. In Didaktika - opora proměn výuky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-49. info
- DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
- GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
- DYTRYCHOVÁ, Radmila. Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : pěstitelství. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 111 s. ISBN 8071684481. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, domácí příprava, e-learning, praktické činnosti, laboratorní cvičení,situační a zkušenostní učení, skupinový projekt, vrstevnické vyučování, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání praktické práce 2,Seminární práce: příprava, realizace, analýza výuky - integrovaný výukový program - , odevzdání výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,Zápočtový test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání a pěstování přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu).se skládá obvykle z 20 otázek hodnocených 100 body.K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 75 bodů. Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/Bi2MP_PESD