PdF:PdDR_MVP2 Metodologie vědecké práce - Informace o předmětu
PdDR_MVP2 Metodologie vědecké práce
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/10. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
- Osnova
- Věda a lidské poznávání. Novopozitivistické chápání vědy. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům. Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách jejich charakteristika a srovnání a možnosti využití. Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Projekt empirického pedagogického výzkumu. Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování. Realizace výzkumu. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
- Literatura
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
- KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
- FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.
- ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
- KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
- FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.
- TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.
- WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.
- Metody hodnocení
- odevzdání písemné verze projektu v realizační podobě s popsanými dosavadními výsledky; powerpointová prezentace disertačního projektu před zkušební komisí; diskuse ověřující hlubší znalosti metodologických otázek souvisejících s vlastním projektem
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/PdDR_MVP2