PdDR_MVP2 Metodologie vědecké práce 2

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/10. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
  • Věda a lidské poznávání. Novopozitivistické chápání vědy. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům. Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách jejich charakteristika a srovnání a možnosti využití. Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Projekt empirického pedagogického výzkumu. Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování. Realizace výzkumu. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
Literatura
  • WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
  • ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
  • FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
  • TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.
  • FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.
  • KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
odevzdání písemné verze projektu v realizační podobě s popsanými dosavadními výsledky; powerpointová prezentace disertačního projektu před zkušební komisí; diskuse ověřující hlubší znalosti metodologických otázek souvisejících s vlastním projektem
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015.