PdF:SC4MK_IOP Integrující otázky pedagogiky - Informace o předmětu
SC4MK_IOP Integrující otázky pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/1. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Předpoklady
- Prokázat orientaci v teoretických základech dílčích témat obsahu předmětu jako předpokladu připravenosti ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky, sociální pedagogiky a psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude student schopen integrovat získané vědomosti z různých vědních oblastí (filozofie, antropologie, sociální práce, metodologie pedagogiky apod.) do teorie a praxe sociální pedagogiky.
- Osnova
- Rozdílná pojetí osobnosti a její výchovy
- Axiologická východiska výchovy
- Sociální vývoj osobnosti
- Utváření mravní identity osobnosti
- Výchova k aktivitě, samostatnosti a tvořivosti
- Vliv způsobu výchovy na utváření osobnosti
- Problém výchovné autority v prostředí rodiny a školy
- Participace a kooperace jako způsoby výchovy
- Faktory prostředí podněcující rozvoj osobnosti
- Multikulturní a globální dimenze výchovy
- Vybrané otázky sociální patologie a prevence
- Literatura
- VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 121 s. ISBN 80-7041-148-1. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 808602279X. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- STŘELEC, Stanislav. Rodina jako výchovné prostředí. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998, s. 53-70. Paido - edice pedagogické literatury - 74.publik. ISBN 80-85931-58-3. info
- MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 8021018801. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-134-7. info
- ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
- Rodina jako instituce a vztahová síť. Edited by Oldřich Matoušek. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993, 124 s. ISBN 80-901424-7-8. info
- LANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích : Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 96 s. ISBN 80-7066-613-7. info
- ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
- Výukové metody
- Přednáška s podněty k samostudiu a individuální přípravě ke zkoušce formou kolokvia.
- Metody hodnocení
- Okruhy ke kolokviu (neklasifikovaná zkouška):
Rozdílná pojetí osobnosti a její výchovy; obecné otázky vývoje osobnosti a výchovy, základní teoretické přístupy, podstatné vztahy týkající se osobnosti .
Axiologická východiska výchovy; teorie hodnot, proces hodnocení, druhy hodnot, hodnoty a cíle výchovy, výchova hodnotami k hodnotám .
Sociální vývoj osobnosti; člověk jako sociální bytost, sociální skupina a jedinec, pedagogická práce se sociální skupinou, podmínky vlivu sociální skupiny na rozvoj osobnosti jejích členů .
Utváření mravní identity osobnosti; psychologické teorie morálního vývoje, faktory podmiňující proces morálního vývoje, analýza procesu morálního vývoje, věkové zvláštnosti dítěte a morální vývoj . Výchova k aktivitě ,samostatnosti a tvořivosti; aktivita ,samostatnost a tvořivost ve struktuře osobnosti a jako pedagogický problém,faktory podporující a brzdící samostatnost a tvořivost,metody rozvíjející samostatnost a tvořivost.
Vliv způsobu výchovy na utváření osobnosti; pojem způsob výchovy, modely způsobu výchovy, metody zjišťování způsobu výchovy, čím je determinován způsob výchovy, vývoj dětí a dospělých v závislosti na způsobu výchovy v jejich orientační rodině, způsob výchovy a celkový rozvoj osobnosti .
Problém výchovné autority v prostředí rodiny a školy; výchova a autorita, autorita jako garant pozitivních hodnot společnosti, druhy autority, střetávání autoritativních a antiautoritativních forem výchovy, vztah autority a svobody ve výchově, zdroje autority edukátora . Participace a kooperace jako způsoby výchovy; k podstatě participace a kooperace, participace a kooperace v edukačním procesu, modely participace a kooperace, problém interpersonální valorizace ve vztazích mezi edukantem a edukátorem. Faktory prostředí podněcující rozvoj osobnosti; pojem prostředí a typologie prostředí, člověk a prostředí, specifické znaky pedagogického zkoumání prostředí, zjišťování kvalitativní úrovně výchovného prostředí, kvantitativní měřené výchovného prostředí . Multikulturní a globální dimenze výchovy; globalizace a její sociálně kulturní důsledky, problémy sociokulturní odlišnosti, sociálně pedagogická problematika romského etnika, problematika sociokulturní adaptace emigrantů . - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/SC4MK_IOP