SPSPC_ZSP8 Základy speciální pedagogiky 8 více vad

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je osvojit si základní terminologii a získat informace o problematice více vad, definice, klasifikace, možnosti vzdělávání a podpory. Na konci kurzu budou studenti schopni porozumět základním pojmům a odvodit si specifika vzdělávání a podpory žáků se souběžným postižením více vad a jejich rodin.
Osnova
  • základní terminologie o problematice více vad
  • definice, etiologie, klasifikace těžkého a kombinovaného postižení
  • možnosti a specifika vzdělávání žáků s těžkým a kombinovaným postižením (legislativa, školy, vzdělávací programy)
  • možnosti podpory žáků a jedinců s těžkým a kombinovaným postižením (legislativa, poskytovatelé, specifika práce)
  • dětská mozková obrna
  • komunikace u osob s těžkým postižením
  • koncept Bazální stimulace
  • snoezelen
  • canisterapie, hipoterapie
Literatura
    povinná literatura
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
  • Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením : monografie. Edited by Vanda Hájková. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, 2009, 159 s. ISBN 9788090446403. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Různé úhly pohledu na edukaci žáků s těžkým postižením a s více vadami. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004, s. 333-342. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Výukové metody
seminář, diskuse
Metody hodnocení
písemný test (24 otázek), kolokvium
Informace učitele
Další literatura bude doporučena vyučujícím v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016.