PdF:SPSPC_ZSP8 Základy spec.ped. 8 - více vad - Informace o předmětu
SPSPC_ZSP8 Základy speciální pedagogiky 8 více vad
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 14. 3. 7:30–14:40 Dětské centrum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je osvojit si základní terminologii a získat informace o problematice více vad, definice, klasifikace, možnosti vzdělávání a podpory. Na konci kurzu budou studenti schopni porozumět a v praxi využít vědomosti o vzdělávání a podpoře žáků s těžkým postižením.
- Osnova
- základní terminologie o problematice více vad
- definice, klasifikace těžkého postižení
- specifika vzdělávání žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (legislativa, školy, vzdělávací programy)
- možnosti podpory jedinců s těžkým postižením a jejich rodin (legislativa, poskytovatelé, specifika práce)
- mozková obrna
- komunikace u osob s těžkým postižením
- koncept Bazální stimulace
- snoezelen
- canisterapie, hipoterapie
- Literatura
- povinná literatura
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- HÁJKOVÁ, Vanda a KOL. Bazální stimulace aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3. info
- doporučená literatura
- HANÁK, Petr a kol. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno, 2011. ISBN 978-80-254-0022-8.
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- PROCHÁZKOVÁ, L. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, V. a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.
- VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno, 2003, s. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- Výukové metody
- seminář, videa, diskuse
- Metody hodnocení
- písemný test (24 otázek), ústní kolokvium
- Informace učitele
- Další literatura bude doporučena vyučujícím v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SPSPC_ZSP8