PdF:ZS1BK_PsVV Psychologie vyučování a vých. - Informace o předmětu
ZS1BK_PsVV Psychologie vyučování a výchovy
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. - Předpoklady
- Znalosti z obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá psychologickou problematikou vyučování a výchovy, studenti jsou seznámeni i s historií problematiky a teoretickými koncepcemi a směry, které mají vliv na specifické pojetí využití poznatků z této oblasti, např. při konkrétní výuce a zkoušení. Jsou prezentovány biologické, sociální o autoregulační formativní vlivy na rozvoj osobnosti studenta. Studebt bude na konci kurzu schopen: - porozumět moderní psychologii vyučování a výchovy; - poznávat a rozvíjet adekvátní vyučovací a učební styly; - aplikovat metody pro rozvoj pozitivních vztahů a interakcí mezi žáky; - poznat poruchy chování, psychiky a osobnosti žáků.
- Osnova
- 1. Psychologie výchovy a vyučování.
- 2. Dějiny psychologie výchovy a vyučování.
- 3. Teoretické koncepce a směry.
- 4. Vývoj psychologie v pedagogické praxi.
- 5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování.
- 6. Zkoušení žáků.
- 7. Sociální formativní vlivy působící na žáka.
- 8. Biologické formativní vlivy působící na žáka.
- 9. Vztahy mezi učitelem a žákem.
- 10. Vztahy mezi žáky.
- 11. Dificility učení a chování.
- 12. Sebevýchova.
- 13. Odborné intervence v psychologii vzdělávání a výchovy.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 260 stran. ISBN 9788021044340. info
- ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, 70% úspěšnosti
- Informace učitele
- Okruhy ke zkoušce
Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
2. Pedagogická psychologie v systému věd.
3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
5. Osobnost současného žáka.
6. Problémový žák.
7. Psychologie učení.
8. Psychologie kreativity, inteligence.
9. Psychologie vyučování.
10. Učební styly a strategie.
11. Školní úspěch a neúspěch.
12. Psychohygiena edukace.
13. Psychologie osobnosti učitele.
14. Psychologie výchovy.
15. Rodina, škola a vývoj.
16. Patopsychologie edukace.
17. Psychosociální klima školy.
18. Perspektivy pedagogické psychologie. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/ZS1BK_PsVV