PdF:ZS1BK_PsVV Psychologie vyučování a vých. - Informace o předmětu
ZS1BK_PsVV Psychologie vyučování a výchovy
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 15. 3. 10:15–11:55 učebna 36, Pá 3. 5. 9:20–11:00 učebna 36
- Předpoklady
- Znalosti z obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá psychologickou problematikou vyučování a výchovy, studenti jsou seznámeni i s historií problematiky a teoretickými koncepcemi a směry, které mají vliv na specifické pojetí využití poznatků z této oblasti, např. při konkrétní výuce a zkoušení. Jsou prezentovány biologické, sociální o autoregulační formativní vlivy na rozvoj osobnosti studenta.
Student bude na konci kurzu schopen:
- porozumět moderní psychologii vyučování a výchovy;
- poznávat a rozvíjet adekvátní vyučovací a učební styly;
- aplikovat metody pro rozvoj pozitivních vztahů a interakcí mezi žáky;
- poznat poruchy chování, psychiky a osobnosti žáků. - Osnova
- 1. Psychologie výchovy a vyučování.
- 2. Dějiny psychologie výchovy a vyučování.
- 3. Teoretické koncepce a směry.
- 4. Vývoj psychologie v pedagogické praxi.
- 5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování.
- 6. Zkoušení žáků.
- 7. Sociální formativní vlivy působící na žáka.
- 8. Biologické formativní vlivy působící na žáka.
- 9. Vztahy mezi učitelem a žákem.
- 10. Vztahy mezi žáky.
- 11. Dificility učení a chování.
- 12. Sebevýchova.
- 13. Odborné intervence v psychologii vzdělávání a výchovy.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 260 stran. ISBN 9788021044340. info
- ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, 70% úspěšnosti
- Informace učitele
- Okruhy ke zkoušce Psychologie výchovy a vyučování 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky). 6. Psychologie vyučování. 7. Psychologie tvořivosti a inteligence. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 11. Osobnost žáka současné školy. 12. Formativní vlivy působící na žáka. 13. Osobnost učitele. 14. Vztahy mezi učitelem a žákem. 15. Klima školní třídy a školy. 16. Poruchy učení a chování žáků. 17. Zvládání školní zátěže 18. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/ZS1BK_PsVV